Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 april, 2024, 21:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Radiateur vervangen  (gelezen 8041 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Radiateur vervangen
« Gepost op: 06 december, 2014, 16:57 »
Dag mensen van het forum. De radiateur van onze passat was lek dus tijd om deze te vervangen. Best nog wel even een klus zeg ik. Meest frustrerende was dat toen ik klaar was en de boel weer had gemonteerd en koelvloeistof bleek te druppelen ter plaatse van de temperatuursensor rechtsonderin de radiateur. Ik snap er niets van. De sensor vertoont geen zichtbare schade, de radiateur ook niet. Hier hoort toch geen O-ring tussen? Naar mijn weten zat die er ook niet. Wie heeft voor mij de gouden tip?

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 06 december, 2014, 17:22 »
hier zit wel degelijk een pakking tussen. naar mijn weten zit hier een messing ring tussen die uiteraard niet los te koop is, alleen compleet met sensor erbij.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 06 december, 2014, 20:50 »
Zou net als carterplug een ring op moeten zitten. (Misschien kan past die ook wel :p )
Ik heb gewoon de oude gebruikt. Is de ring niet blijven plakken aan de oude radiateur?
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 07 december, 2014, 11:22 »
hmm, vreemd. ik ga vanmiddag weer terug naar de klusschuur om opzoek te gaan naar het ringetje. Ik kan me niet herinneren dat ik er 1 heb zien zitten, maar wellicht zit ie nog in de oude radiateur. Wat ik van jullie begrijp is het maar een klein ringetje, niet van rubber, maar metaal. Ik ga zoeken, bedankt!

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 209
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 07 december, 2014, 18:29 »
je kan er ook teflontape omheen doen.
Wel goed op de richting van de schroefdraad letten.
Anders  draai je de de tape eraf.
Twee gangen van schroefdraad vrijhouden in verband dat je anders de tape eraf snijd en in je blok gaat zweven.

Dit is net zo goed als een koperen ringetje.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 09 december, 2014, 13:15 »
Bedankt allemaal. Ik heb inmiddels een nieuwe thermoschakelaar gehaald met koperen ringetje. Dan kan ik aankomende week de passat weer rijdend maken

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 09 december, 2014, 20:32 »
goed bezig !!    :drive:

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 12 december, 2014, 17:52 »
Even weer terug inhaken op dit topic. Ik snap er geen (^%^%* van. Nieuwe schakelaar in de radiateur gedraaid MET koperen ringetje en wat denk je: Dat kloteding druppelt nog steeds onder het koperen ringetje vandaan. Ik ben er even helemaal klaar mee. Snap er niets van. Zie ik iets over het hoofd met monteren? Zo moeilijk kan het toch niet zijn..


Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 12 december, 2014, 19:38 »
Hoe vast moet ie eigenlijk gedraaid worden? Ik draai deze aan met de waterpomptang, alleen moet ie zo strak mogelijk of is handvast voldoende?

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 12 december, 2014, 20:41 »
Volgens de vraagbaak moet deze officieel met 35Nm worden vastgedraaid. Ter vergelijking met de moertjes van de kleppendenksel, deze worden maar met 10Nm vastgedraaid. Wielbouten gaan met 110Nm vast.

Handvast is dus niet voldoende. Stevig maar niet extreem vast. Je wilt niet meemaken dat de radiateur op dat punt scheurt, dan ben je verder van huis.


Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 13 december, 2014, 15:28 »
Klaar. Ik heb de afdichtring op de thermoswitch geholpen met een beetje vloeibare pakking

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 21 december, 2015, 14:04 »
Mannen,

Ik zit met een probleem. Motor van de passat loopt heet. Nieuwe thermostaat gemonteerd en klaar dacht ik echter motor loopt nog steeds heet. Tijdens het rijden gaat het redelijk goed, temperatuur blijft om en nabij de 90 Gr. maar bij stationair draaien gaat de meter gelijk naar standje max. Het valt me op dat de fan niet gaat draaien. Zekering is oke. Wat nu?
Thermoschakelaar onderin de radiateur is nog geen jaar oud. Ik vermoed dat deze nog oke is. Iemand andere ideeën?
Meten = weten, alleen helaas ben ik niet zo handig met multimeters of iets wat maar met elektra te maken heeft.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 21 december, 2015, 16:39 »
Als het goed is heeft de ventilator 3 draden in de stekker en heeft de tempsensor er ook 3.

Rood = Plus (+)
Bruin = Massa/Carrosserie (-)
Rood/Wit = 90 graden (+)
Rood/Zwart = 105 graden (+)

Massa is vast aangesloten. Door met een draad rechtstreeks vanaf de accu de rood/witte draad aan te sluiten zou de ventilator moeten gaan draaien. Hetzelfde geldt voor de rood/zwarte draad. Je moet even kijken of je een draad in de stekker kan friemelen om het één en ander te testen. Motor hoeft hiervoor niet op contact. Als de ventilator gaat draaien in beide gevallen, dan kan het alsnog de zekering zijn of de tempschakelaar.

Op de tempschakelaar zelf kun je dat ook doen door voor 95 graden aansluiting 2+3 (rood/wit verbinden met rood) te verbinden en voor 105 graden 1+3 (rood/zwart verbinden met rood) aan te sluiten.

Let op: Bruin en elke variant van 'rood met een andere kleur' haten elkaar :wink:

Let op! Het kan een beetje vonken geven bij het maken van contact. De ventilator is een nogal dikke stroomvreter :mrgreen: Mocht de ventilator niet gaan draaien dan zou dat kunnen betekenen dat of je zekering toch doorgebrand is of dat je ventilator het heeft begeven. Vervang voor de zekerheid zekering (20A geloof ik) en test herhalen.

Tempschakelaar testen doe je met multimeter (op weerstand (Ohm)) op pennen van de aansluitingen zoals hierboven uitgelegd in een pan met water. Net voor het water gaat koken moet de 95 graden aansluiting de multimeter doen uitslaan en bij de 105 graden hetzelfde idee. Geen uitslag op (2+3 en/of 1+3) betekent dat de tempschakelaar toch kaduuk is.

Hopelijk is het zo duidelijk uitgelegd.

Ik kan het zelf even niet checken (te donker en de zaklamp is kastuk).

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #13 Gepost op: 21 december, 2015, 17:30 »
Bedankt voor de info Moses, ik ga er morgen mee verder. Vandaag geen zin meer.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #14 Gepost op: 22 december, 2015, 12:52 »
Daar zijn we weer. Koelfan is doorgelust rechtstreeks vanaf de accu en werkt. Het probleem zit dus ergens anders. Vanmorgen bij koude motor wegrijden ging de meter op het Dash gelijk omhoog. Ook tijdens even stationair draaien blijft de meter hoog staan. De bovenste radiateurslang wordt loeiheet, de onderste niet echt. Radiator is ook niet echt heet. De kachel in de auto wordt wel goed warm. Ik ben het ff kwijt. Thermostaat werkte van de week goed bij inbouw. Zou de koppakking dan gaar zijn? Of kan de tempsensor bovenop de bovenste radiateur slang ook nog de boosdoener zijn?