Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 april, 2024, 07:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Radiateur vervangen  (gelezen 8029 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 22 december, 2015, 19:21 »
Ik ben er nog niet uit. Vermoeden gaat nu richting waterpomp. Dient hierbij alleen de pomp vervangen te worden of ook de behuizing (daar waar de thermostaat insteekt?)

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 24 december, 2015, 11:58 »
Oké, het zit een beetje tegen in de vakantie. Heb nu zo'n beetje alle delen van het koelsysteem vervangen maar motor blijft heet lopen. Kortom, waarschijnlijk ligt de koppakking eruit. Best vroeg bij 150.000 km. Dus overwegen: of Passat eruit doen, of pakking vervangen. Ik zie daar dus een beetje tegenop. Heb momenteel de voorzijde van het blok aardig leeg (waterpomp, thermostaathuis en dynamo eraf) echter, de distributieriem en de inlaat en uitlaat moeten nog weg. Ik zie hier een beetje tegenop. Is dit goed te doen voor een niet-monteur? Het is een 1.8 ABS blok. Heb wel een brug tot mijn beschikking en een beetje gereedschap. Het enige wat me ontbreekt is ruime sleutelervaring.. Kortom, repareren of niet?

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 24 december, 2015, 14:32 »
Ik heb het op assteunen gedaan dus met brug moet helemaal goed komen.  :mrgreen:
Toen distributieriem er op moest heb ik jetta16v gevraagd mee te kijken. Tot de koprevisie waren wiellagers het heftigste wat heb ik gedaan denk ik.
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 24 december, 2015, 17:47 »
Ik heb het op assteunen gedaan dus met brug moet helemaal goed komen. 

Ja, maar jij bent ook hartstikke handig dus dat is anders! :mgreen:
Distributieriem zal wel gaan, hoeft alleen maar los bij het nokkenastandwiel. Ik zie meer op bij alle meuk die los moet boven het inlaatspruitstuk, maar ik ga het toch maar proberen

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 24 december, 2015, 22:42 »
voordat je de hele zooi lostrekt, is een compressiemeting geen idee? zo'n setje hoeft niet zo duur te zijn en geeft doorgaans een goede indicatie.

borrelde de koelvloeistof in je expansievat en rook het anders dan anders?
had je flinke witte rook uit de uitlaat?
is het expansievat verkleurd van helder naar bruin?
oliedruk is rond de 6 tot 8 bar terwijl de koelvloeistofdruk ongeveer 1 bar is. hierdoor wordt er olie in het koelvloeistofsysteem gepompt waardoor het vaatje verkleurt als de koppakking lek is. het kan ook zijn dat er inwendig een scheur in de kop zit

bedenk dat wanneer je de kop lostrekt, je de kop ook opnieuw moet laten vlakken. als ie dan toch bij het revisiebedrijf ligt mogen ze gelijk kijken naar de kleppen, klepgeleiders, nokkenas e.d. montage met nieuwe pakking en nieuwe rekbouten die volgens een bepaalde manier aangetrokken moeten worden. bij Peugeot is dit in 3 stappen, eerst losvast met een momentsleutel, daarna los en opnieuw vast maar dan goed vast met een momentsleutel en daarna 3kwart doordraaien (met een wringijzer van ongeveer 1 meter lang want het moet godgruwelijk vast. vandaar rekbouten)  wellicht moet dit bij de Passat ook zo gemonteerd worden.
tis een pak werk (en prijzig), vooral als je niet zeker van je zaak bent.
als je de distributieriem losneemt, plaats deze dan niet meer terug maar pak een nieuwe met nieuwe spanrol.

kortom, ik zou eerst even gaan meten.

gr.
martin.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 25 december, 2015, 09:56 »
Inderdaad, een pak werk. Geen compressietechniek gedaan. Ook geen overduidelijke symptomen van lekke koppakking: geen vermogensverlies, geen witte rook uit uitlaat, geen olie bij de koelvloeistof, geen sterk geurende koelvloeistof, geen mayo aan de vuldop, geen zichtbaar olie of koelvloeistofverlies. Wel borrelende koelvloeistof in bovenste radiateurslang geconstateerd. Maargoed, de koppakking hoeft ook niet overduidelijk door te zijn. Het kan ook een haarscheurtje zijn. Dat begint meestal met warm lopende motor.
Ik ben ook niet 100% overtuigt van een lekke pakking, maar ik denk dat ik alle andere opties al uitgesloten heb.
Ik realiseer me dat het een boel werk is, maar het is niet anders. Ik heb een vraagbaak, dus heb vertrouwen dat het goed komt

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 25 december, 2015, 10:45 »
Jouw omschrijving lezende denk ik niet dat de kop een probleem is maar denk eerder aan doorstroming van het water.

Schoepenrad kan geblokkeerd zijn als de waterpomp te strak is aangedraaid.
schoepenrad kan los zitten waardoor de as wel draait maar het rad stilstaat.
verstopping ergens in een radiateur of slangen of thermostaat niet goed (geplaatst)
Luchtbel in het koelsysteem.

Bij een scheurtje in de kop of een lekke pakking raak je kvs of olie kwijt of wordt het gemixt.
Ik zou in jouw geval eerst gaan meten.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #22 Gepost op: 25 december, 2015, 11:49 »
Hoe kan je er thermostaat niet goed plaatsen? Volgens mij past ie er maar op 1 manier in?  Thermostaat was nieuw gemonteerd. Waterpomp heb ik ook losgenomen, maar bleek na demontage gewoon goed. Te strak aangedraaid kan haast niet. Heeft de laatste jaren goed gewerkt en is nooit los geweest. Systeem doorspoelen heb ik ook al gedaan. Verder alle sensoren vervangen, radiateur nieuw, thermostaat nieuw, koelfan getest op werking, waterpomp nu dus ook nieuw. Ontluchten blijft lastig, maar aangezien het reservoir op het hoogste punt in de auto zit, zou uiteindelijk lucht in het systeem via het expansie vat  het systeem moeten verlaten.

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #23 Gepost op: 25 december, 2015, 13:30 »
Mocht je de kop eraf willen trekken dan lijkt het mij verstandig dat je toch eerst een meting uitvoert. Mocht er een scheurtje zitten tussen 1 van de kanalen die je niet ziet dan kan je na montage de kop er opnieuw vanaf trekken.
eerst meten is mijn advies. Meten is weten, gissen is missen.


Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #24 Gepost op: 30 december, 2015, 19:58 »
Inmiddels een nieuwe thermostaat+ huis+waterpomp+blauwe tempsensor verder en de auto lijkt niet meer warm te lopen. Ook gelijk maar een gereviseerde dynamo gemonteerd vanwege een wat joelende vrijloop op de oude dynamo.
Heb nog maar een klein stukje gereden, maar de temp lijkt op ongeveer 90 Gr te blijven hangen, koelfan werk ook weer. Hopelijk dus de koppakking nog in orde!

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #25 Gepost op: 30 december, 2015, 20:31 »
goed nieuws !!

misschien was het een hardnekkige luchtbel geweest en is deze nu eruit.


Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Radiateur vervangen
« Reactie #26 Gepost op: 08 januari, 2016, 16:29 »
sommige 1.8 zijn de meest hoerige motoren om te ontluchten ...... reeds ervaring mee  :mrgreen:

nu iedere thermostaat boor ik een klein gaatje in en dan heeft hij altijd een doorloop zodat ontluchten een eitje word
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P