Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 april, 2024, 20:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: distributie b3  (gelezen 16214 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
distributie b3
« Gepost op: 09 december, 2014, 19:02 »
Nu dat ik de passat op de brug heb staan zijn we de auto maar eens goed aan het inspecteren. Sinds enige tijd maakt de auto een vreemd bijgeluid. Ik zal dit morgen wel eens proberen op te nemen en een fragment ervan hier posten. Het geluid lijkt ergens uit de buurt van de V-snaar / distributie weg te komen. Het geluid blijft bij het rijden aanwezig, maar is bij stationair het best hoorbaar. Het lijkt ook niet echt te veranderen bij toerentalveranderingen

Het lijkt een beetje hierop: https://www.youtube.com/watch?v=xKERxkWo1Kw

Dit zou misschien een spanrol te kunnen zijn. De auto heeft bij 116.000 km een distributieriemwissel gehad door de vorige eigenaar, maar ik weet niet of toen de spanrol is mee vervangen. huidige km stand is bijna 140.000 km. Wie kan mij bevestigen wat het is, en indien het de spanrol is, moet dan wederom de riem en waterpomp mee vervangen te worden, omdat de spanning van de riem afgaat? Of zou ik het af kunnen met alleen de spanrol te vernieuwen?

Offline babsvw

  • 35i Spammer
  • *******
  • Berichten: 4480
  • Karma: +12/-0
  • Woonplaats: Tussen de hunebedden
Re: distributie b3
« Reactie #1 Gepost op: 09 december, 2014, 19:50 »
mocht je spanrol stuk zijn dan moet de riem wel vervangen worden waterpomp niet,
ik durf zo geen antwoord te geven of het de spanrol is of niet

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: distributie b3
« Reactie #2 Gepost op: 09 december, 2014, 20:14 »
ik zou in dit geval kiezen voor een totaal vervanging van de onderdelen. niet alleen een spanrol want het een staat weer in verbinding met het ander. distributieriem gaat van spanning af bij het vervangen, als ie dan toch van spanning is, waarom dan niet gelijk een nieuwe? (de reden weet ik natuurlijk wel  :wink: want het mag allemaal worden losgenomen :roll: ) voor het geld van een nieuwe riem hoef je het niet te laten want deze zijn niet prijzig. dat geldt trouwens wel voor de spanrol, dat is het duurste onderdeel.

in mijn geval (ik heb 2000km geleden ook zo'n reparatie gedaan aan mijn auto) heb ik wel gekozen voor een totaalvervanging. de 3 riemen + waterpomp + spanrol + thermostaat + de o-ring tussen motorblok en het waterpomphuis + koelvloeistof. voor deze onderdelen was ik rond de 250 euro kwijt. kost wat maar dan kan je weer een jaar of 5 vooruit.  leuk klusje voor de zaterdag  :mrgreen:

mijn waterpomp was overigens in slechte staat. deze was weliswaar 2 jaar oud maar was verkeerd gemonteerd. de bouten waren met teveel kracht aangedraaid waardoor de schoepen ingevreten hadden in het pomphuis en er speling zat op de as. pomphuis zelf was nog in orde.

Offline babsvw

  • 35i Spammer
  • *******
  • Berichten: 4480
  • Karma: +12/-0
  • Woonplaats: Tussen de hunebedden
Re: distributie b3
« Reactie #3 Gepost op: 09 december, 2014, 22:34 »
via http://www.mister-auto.nl/fl/ of ebay.de kost het niet zoveel spanrol en distributieriem

waterpomp vervangen is echt niet nodig mits deze geen lekkages heeft



Offline Burning Rubber

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 121
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: distributie b3
« Reactie #4 Gepost op: 10 december, 2014, 02:10 »
Waterpomp zit niet aan de distributie bij onze 35i.  :mrgreen:

Offline babsvw

  • 35i Spammer
  • *******
  • Berichten: 4480
  • Karma: +12/-0
  • Woonplaats: Tussen de hunebedden
Re: distributie b3
« Reactie #5 Gepost op: 10 december, 2014, 07:41 »
Waterpomp zit niet aan de distributie bij onze 35i.  :mrgreen:

precies dat dacht ik ook al maar wist het niet zeker  :mrgreen:

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: distributie b3
« Reactie #6 Gepost op: 10 december, 2014, 10:07 »
Bedankt allemaal voor de reacties tot zover. De tandriem met spanrol van continental kost op ebay zo'n EUR 35,- http://www.ebay.de/itm/CONTI-ZAHNRIEMENSATZ-ZAHNRIEMENKIT-KOMPLETTSET-inkl-Spanrolle-VW-SEAT-AUDI-/400818392802?pt=DE_Autoteile&hash=item5d52a34ee2

Maar kan iemand hier met enige zekerheid zeggen dat het geluid wordt veroorzaakt door de spanrol??

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: distributie b3
« Reactie #7 Gepost op: 10 december, 2014, 18:13 »
even een kleine correctie vanaf mijn kant !

ik had geschreven dat de spanrol het duurste onderdeel is, dit klopt wel maar ik verwarde de spanrol van de distributie met de spanrol van de multiriem. het distributiesetje (riem + spanrol) is niet zo duur. de spanrol voor de multiriem heb ik ruim € 60 voor neer mogen tellen.

de waterpomp wordt inderdaad niet aangedreven door de distributieriem maar door de v-snaar.

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: distributie b3
« Reactie #8 Gepost op: 10 december, 2014, 23:37 »
Heb je ook een soort van slijtagespoor in de lengte van je distributieriem?

Wat het geluid betreft, je zou haast zeggen dat de multiriem aan het slippen is maar dan doorlopend. Dat klinkt net zoals je dat in het filmpje hoort. Vooral met wat koudere weer hoor je dit regelmatig, ook als ze gewoon rijden. Maar da's wel weer een gokje van mijn kant. Moeilijk te zeggen overigens zo op afstand. Zie je kans om daar een geluidsopname of een filmpje van te maken?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: distributie b3
« Reactie #9 Gepost op: 11 december, 2014, 07:40 »
zo'n vermoeden heb ik ook en dan met name de spanrol van de multiriem. toen ik de oude in mijn hand hield en de rol liet draaien klonk het lager zoals het geluid in het filmpje (natuurlijk wel heel wat zachter maar min of meer hetzelfde geluid) 

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: distributie b3
« Reactie #10 Gepost op: 11 december, 2014, 20:35 »
Ik ben er voor 90% zeker van dat het geluid van de poulie komt bij de dynamo, dus, dynamolager?
Betekent dit dynamorevisie of vervangen, en is dit duur? Had een filmpje gemaakt, maar heb de camera in de auto laten liggen, dus dat volgt nog

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: distributie b3
« Reactie #11 Gepost op: 12 december, 2014, 17:54 »
https://www.youtube.com/watch?v=-GpMI_ZIMjI&feature=youtu.be

Hopelijk is het een beetje te horen. Geluid komt weg bij de dynamo poelie..

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 209
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: distributie b3
« Reactie #12 Gepost op: 12 december, 2014, 18:25 »
Een tweedehands dynamo scoren. 

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: distributie b3
« Reactie #13 Gepost op: 12 december, 2014, 20:31 »
Net vanaf 0:19 kun je het goed horen. Klinkt alsof het lager in de dynamo bezig is te overlijden. Is de as van de dynamo zonder de riem erop nog gemakkelijk rond te draaien of gaat dat redelijk moeizaam?

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: distributie b3
« Reactie #14 Gepost op: 13 december, 2014, 12:07 »
Ik heb nog een reserve dynamo op de plank liggen en deze eens naast de originele dynamo uit de auto gelegd en beide eens rond gedraaid. De reserve dynamo maakt duidelijk een schraal geluid bij ronddraaien (lagers?) maar draait wel soepel. De dynamo uit de auto draait vrijwel geruisloos alleen gaat wel iets stroever als de reserve dynamo? Niet heel stroef, maar het uitrollen duurt gewoon korter. Lijkt me niet dat de lagers dan op zijn. Zou het dan toch de multiriem zijn die de herrie veroorzaakt?

Belangrijk om te weten is dat ook de dynamo uit de auto vorig jaar een revisie heeft gehad: spanningsregelaar vernieuwd, sleepring afgedraaid, koolborstels vernieuwd en lagers ingevet. Zou die dan nu alweer gaar zijn? Merk is Valeo.