Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 april, 2024, 23:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: remmen issues  (gelezen 39458 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus, 2015, 09:49 »
Beide voorwiellagers vervangen. Snerpende piep is weg, maar nu een zacht tikkend geluid ervoor terug gekregen. Lijkt voor onder de auto weg te komen. Exacte locatie is moeilijk te bepalen. Het tikken is snelheidsafhankelijk en sterft weg bij het intrappen van de rem. Tik is ontstaan na het vervangen  van het linkervoor wiellager.

Daar zijn we weer. Ik probeer de metaalachtige tik in onze b3 te lokaliseren op onze vakantiebestemming. Het tikken is aanwezig in alle versnellingen (ook in de N) en snelheidsafhankelijk. Bij remmen of licht aantikken van de rem is het weg.
Het lijkt niet zozeer bij het linkervoorwiel weg te komen, maar meer aan de bakzijde. Het geluid is altijd aanwezig bij rijden, zowel bij rechtuit rijden als bij bochten.

Peter opperde al eens dat het differentieel mogelijk de oorzaak kan zijn, maar hoe kan dan het geluid weg zijn bij remmen? Zelf vermoed ik dat mogelijk de binnenste homokineet  de oorzaak is. Hoe staan jullie hier tegenover? De remmerij kan ik wel uitsluiten, die is 3x compleet uit elkaar geweest en alles zit goed vast. Ook geen voelbare speling. Remschijven, blokken en wiellagers nieuw, rem is ook goed gangbaar. Zelf de auto op de brug zetten is geen optie. Zit in oost Europa op onze vakantie bestemming.


Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #16 Gepost op: 13 augustus, 2015, 13:25 »
Omdat het getik verdwijnt bij remmen denk ik de bak en het differentieel te kunnen uitsluiten en gok ik toch weer op iets bij de wielen en danwel de homokineet of toch weer het wiellager.

Kan een nieuw wiellager gaan tikken door bijvoorbeeld onjuiste montage?

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: remmen issues
« Reactie #17 Gepost op: 13 augustus, 2015, 15:36 »
Een wiellager kan binnen de kortste keren kapot wanneer deze verkeerd is gemonteerd. Heb je de tik ook als de auto stil staat? Zo ja als ik mij niet vergis rij je een automaat en ik heb het idee dat het weleens de rembanden zouden kunnen zijn (hetgeen een bakrevisie betekent) of een tekort aan atf.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #18 Gepost op: 13 augustus, 2015, 17:41 »
Hoi Martin,

Het is inderdaad een automaat. Auto tikt niet bij stilstand. Alleen bij rollen. Ook in de N zodra de auto rolt. Alleen bij heeeel langzaam rijden, zeg maar minder dan 20 km/h hoor je het tikken niet. Ook bij remmen of licht aantikken van de rem verdwijnt het tikken. Rembanden in de bak, wat zijn dit?

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: remmen issues
« Reactie #19 Gepost op: 13 augustus, 2015, 17:53 »
Het kan zijn dat 1 van je wielbouten iets te lang is .
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: remmen issues
« Reactie #20 Gepost op: 13 augustus, 2015, 17:54 »
http://www.marcovw.nl/Motor/Transmissie/automatisch.htm  hier staat hoe een automaat werkt en wat de rembanden zijn. Ik had ooit een vergelijkbaar probleem bij een van mijn vorige auto, geen vw en dat lag volgens de garagist aan de rembanden. Vandaar dat ik hier ineens aan ging denken.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #21 Gepost op: 13 augustus, 2015, 18:16 »
Martin en Peter,
De rembanden in de bak of een te lange wielbout verklaart niet waarom het geluid weg is bij remmen. Een te lange wielbout kan ik sowieso uitsluiten. De wielbouten zijn nooit veranderd, ook niet toen het tikken er nog niet was.

Mijn vraag wederom: Kan er kapot wiellager ook een metaalachtig tikkend geluid geven? Op internet lees ik alleen maar schrapend of brommend geluid.

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: remmen issues
« Reactie #22 Gepost op: 13 augustus, 2015, 19:55 »
Ratelen, tikken, zoemen, het kan allemaal met een defect lager. Misschien een idee om het betreffende wiel op te krikken en er een flinke draai aan te geven en goed te luisteren. Wellicht is het een idee om langs een garage (eventueel een vw dealer) te rijden waar je nu bent en hun eens te laten luisteren. Wie weet doen ze dit nog gratis ook. Vanachter de computer is het zeer moeilijk om te beoordelen  wat het kan zijn aangezien je al aardig wat zaken hebt nagelopen.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #23 Gepost op: 13 augustus, 2015, 21:42 »
Morgenochtend langs de lokale garage. Het zal mij benieuwen of de oorzaak gevonden kan worden.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #24 Gepost op: 14 augustus, 2015, 08:45 »
En weer terug van de garage.. Volgens de monteur waren het de remblokken. Oorzaak: het zouden een B merk remblokken zijn.  Meneer heeft de geleidepennen opnieuw gesmeerd met kopervet en het geluid was inderdaad een km of 30 weg. Maar helaas inmiddels al weer terug als vanouds. Ik krijg er helemaal de sch*t van! Wat is de remedie? Blokken zijn inderdaad van een b-merk, namelijk Febi. Maar slechts 1 zijde tikt.
Op onze andere auto's zitten ook febi blokken en heb ik nooit problemen gehad. Heeft de monteur gelijk? Ik trek namelijk zijn advies/conclusie erg in twijfel

Offline Moses35i

  • Administrator
  • 35i Uberspammer
  • ***********
  • Berichten: 8153
  • Karma: +42/-1
  • Woonplaats: irgendwo
Re: remmen issues
« Reactie #25 Gepost op: 14 augustus, 2015, 14:17 »
Ik gebruik al tijden Febi voor remblokken en heb dit zelf nooit ervaren. Ze slijten misschien wel wat sneller maar daar maak ik me nooit druk om. Hetzelfde merk gebruik ook voor de toplagers/rubbers. Nooit problemen mee.

Wat het dan wel zou kunnen zijn... sorry. Geen idee of je er al eens naar gekeken hebt maar zouden de toplagers het ook kunnen zijn???

Comfort? Wat is dat? Bloed pissen zul je!

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #26 Gepost op: 15 augustus, 2015, 14:33 »
Oorzaak moeten de blokken haast wel zijn. Bij smeren bleef het geluid even weg. Voor nu is. Het maar even raam dicht en airco aan. Dan hoor he het getik ook niet zo. Het kkan verder toch niet zoveel kwaad. Terug in Nederland maar investeren in Zimmermann of Brembo blokken of ori Vag.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #27 Gepost op: 16 augustus, 2015, 20:10 »
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9007.0

IK vond deze link op het www. Het gaat dan wel om een motorfiets en de achteras, maar zijn klacht is exact gelijk aan de mijne. Dat zou dus betekenen dat het nieuwe wiellager stuk is. Vermoedelijk door onjuiste montage. Is het verantwoord om hiermee nog de terugreis naar huis te wagen @ 2000 km?

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: remmen issues
« Reactie #28 Gepost op: 16 augustus, 2015, 22:22 »
Het zou idd het lager kunnen zijn maar zit de moer van de aandrijfas echt vast ? Ik heb dit namelijk ook gehad en dat klonk ook zo .
En ik neig toch naar een homokineet die niet meer goed is , je woont in schagerbrug toch ? Das niet zo gek ver bij mij vandaan , anders kijken we er samen ff naar dan kan ik je meer vertellen .... dat lult ook een stuk makkelijker  :mrgreen:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus, 2015, 08:29 »
Het zou idd het lager kunnen zijn maar zit de moer van de aandrijfas echt vast ? Ik heb dit namelijk ook gehad en dat klonk ook zo .
En ik neig toch naar een homokineet die niet meer goed is , je woont in schagerbrug toch ? Das niet zo gek ver bij mij vandaan , anders kijken we er samen ff naar dan kan ik je meer vertellen .... dat lult ook een stuk makkelijker  :mrgreen:

Topaanbod Peter,

Ik woon inderdaad in Schagerbrug maar zit momenteel in midden Roemeniƫ. Dus als je langs wil komen... :clap:
Maar zonder gekheid.. Naafmoer zit goed vast. Homokineet zou de oorzaak kunnen zijn. Ik heb wel een set aandrijfassen thuis liggen die ik kan vervangen voor de zekerheid. Voor nu is het voor mij zaak dat we veilig thuis komen. Als het wiellager stuk is zou de remmerij mogelijk zo heet kunnen worden dat ik remkracht verlies of dat de aandrijfas stuk gaat? Ik wil tijdens de reis naar huis niet meer vernielen dan dat er nu al stuk is.