Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 april, 2024, 14:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: remmen issues  (gelezen 39464 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: remmen issues
« Reactie #30 Gepost op: 17 augustus, 2015, 10:10 »
Over de aandrijfas zou ik me nog het minst zorgen maken. Die kan wel wat hebben maar als je lager het begeeft dan is het wel over met de pret. Als het vet eruit is gekookt en het gehard stalen lager loopt blauw aan van de hitte dan kan uiteindelijk het lager uit elkaar spatten en loop je het risico dat het wiel vaststaat en of dat het wiel in Brand vliegt. Niet fijn bij 120km/h of meer. Elke zomer gebeurt het wel met vouwwagens en caravans richting de zon. Ik zou (als je het lager verdenkt) toch voor de zekerheid nog een keer een garage bezoeken. Had je trouwens het wiel al eens opgekrikt, gedraaid en geluisterd op brommen/zoemen ??

Gr. Martin

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #31 Gepost op: 17 augustus, 2015, 17:54 »
Vandaag bij de Roemeense VW dealer geweest. Proefrondje met de auto gereden en de tik waargenomen. Daarna auto op de brug. Wiel met de hand rondgedraaid: niets te horen. Wiel linksvoor leek wel iets warmer dan rechtsvoor, maar niet heel veel warmer. Wiel gecontroleerd op speling, as ook gecontroleerd op speling: nada. Remklauw eraf gehad, bleek niet geheel vrij te zitten en liep lichtjes aan tegen de schijf. Hmmm, vreemd. Klauwen waren 3 weken terug in Nederland nog gangbaar gemaakt en nu alweer vast? Tijd voor de revisie dus. Maar zeker niet bij deze dealer. Ook de aandrijfasmoer nog een gelost en opnieuw vastgezet. Rem gangbaar gemaakt en opnieuw voorzien van vet. Totale schadebedrag bij de dealer was ongeveer 11 euro incl. Btw. We gingen rijden. Getik was de eerste 150km niet of nauwelijks aanwezig, echter daarna wel weer hoorbaar.  Niet op volle geluidssterkte, maar wel hoorbaar. De dealer verdacht overigens het wiellager niet. Volgens de dealer lag het getik aan de vastzittende klauw. Dat zou volgens mij goed kunnen, maar met het gangbaar maken neem je naar mijn idee de oorzaak niet weg. Terug in Nederland maar proberen de remklauwen te reviseren of vervangen voor een andere set.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: remmen issues
« Reactie #32 Gepost op: 17 augustus, 2015, 19:01 »
Ff wiel opkrikken en het wiel een slinger geven en dan ff voelen aan de veerpoot of je trillingen voelt en als je het lager hoort grommen dan weet je het dat je em moet vervangen
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #33 Gepost op: 18 augustus, 2015, 21:00 »
Ff wiel opkrikken en het wiel een slinger geven en dan ff voelen aan de veerpoot of je trillingen voelt en als je het lager hoort grommen dan weet je het dat je em moet vervangen

Op de brug hebben we het wiel inderdaad een slinger gegeven en de veerpoot gevoeld op trillingen. Niks gevonden. Ook geen brom of zoem gehoord van het lager. Het tikken is op de brug ook niet hoorbaar met de wielen in de lucht. Vandaag onderweg van Roemeniƫ naar Hongarije was de tik weer terug als vanouds en ook dreunt de aandrijflijn wat zo rond de 110 km/h. In Nederland gaan we wel op zoek naar de mogelijke oorzaak en oplossing

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: remmen issues
« Reactie #34 Gepost op: 18 augustus, 2015, 22:02 »
Aandrijfassen dan maar wisselen .... dan simpelweg dingen gaan uitsluiten
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #35 Gepost op: 22 augustus, 2015, 18:30 »
Zo, gisteren dan met een tikkende Passat toch weer thuis gekomen. Geluid is overigens ondanks de gisteren gereden 1000km niet erger geworden. Ook niet minder. Vandaag de auto even op de brug gehad, fuseekogel en stuurkogel gecheckt op speling. Niet noemenswaardig. Aandrijfas zag er zichtbaar ook nog oke uit, geen gescheurde ashoezen of vettigheid. Dan de remklauw maar eens losgehaald. Remschijven zagen er nog wel goed uit. Geen diepe groeven door aanlopende remmen. Wel vond ik dat de achterzijde van de remblokken er nogal grillig uit zag voor z.g.a.n blokken. Ook zat er wat metaalaanslag (mogelijk veroorzaakt door het tikken??) op de remklauw ter plekke van de zuiger. Dit hebben  we weg geklopt met de hamer en schoon gestoken met de schroevendraaier. Zie foto

>





Verder weinig kunnen ontdekken. Het tikken is ook niet hoorbaar met de wielen in de lucht. Blijkbaar moet de vooras belast zijn om het geluid teweeg te brengen. Ik overweeg nu om gereviseerde remklauwen op de auto te zetten. Ik verdenk de aandrijfassen ook niet echt.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: remmen issues
« Reactie #36 Gepost op: 23 augustus, 2015, 11:19 »
Remklauw + zadel goed schoonmaken en een klein beetje kopervet op de blokken monteren
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #37 Gepost op: 25 augustus, 2015, 14:27 »
Gisteravond de remmerij los gehad onder de passat en trof de remblokken zo aan:



Er lijkt dus het eea ontzet. Gelijk maar nieuwe blokken besteld. Kan nog geen verband leggen met de tikkende remmen en dit, want ik kan nog steeds niet verklaren waarom het tikken niet aanwezig is bij remmen  en bij koude remmen

Voor degene die het niet ziet: de isolatieplaatjes op de remblokken zijn verschoven / ontzet waarschijnlijk door het nogal onbenullig plaatsen van de remklauw over de blokken

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 209
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: remmen issues
« Reactie #38 Gepost op: 25 augustus, 2015, 21:48 »
Deze plaatjes nog nooit gebruikt.
En nooit last gehad van piepende of tikkende geluiden.
Wel altijd hier en daar een likje kopervet gebruikt.
Dus eruit die dingen!!


Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: remmen issues
« Reactie #39 Gepost op: 25 augustus, 2015, 22:34 »
ik kan mij niet herinneren dat ik deze plaatjes in mijn handen heb gehad bij het monteren van nieuwe remblokjes destijds. zijn de remblokjes origineel vw (bij de dealer)

bij de remblokjes die ik heb gebruikt, volgens mij trw (www.winparts.nl) kwam ik deze niet in de verpakking tegen.

wel vraag ik mij af of het tikken hierdoor wordt veroorzaakt. het kan maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #40 Gepost op: 29 augustus, 2015, 16:42 »
Opgelost! Ging inderdaad om de loszittende isilatieplaatjes op de remblokken. Deze eraf gehaald, remmen schoongemaakt  en ingevet en tikken is weg.

Iedereen hier bedankt voor het meedenken.
Op naar het oplossen van de andere gebreken!

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: remmen issues
« Reactie #41 Gepost op: 29 augustus, 2015, 17:22 »
fijn dat het is opgelost  :clap:

Hopelijk gaat het niet weer tikken in het vooronder  :twisted:

Gr. Martin


Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #42 Gepost op: 05 januari, 2016, 16:27 »
Vandaag de variant weer gebruikt voor een redelijk lange rit en ook de bekende tik van afgelopen jaar weer gehoord. Argh! Balen!

Lijstje punten voor de variant wordt toch alweer behoorlijk

* dreun in aandrijving oplossen (achterwiellagers, achterasrubbers of homokineten)
* tik bij voorwiel verhelpen (wiellager of homokineet)
* thermostaat vervangen ( temp blijft hangen op 75gr)
* interieur ventilator bijrijderszijde vervangen (lagertje ratelt)
* stappenmotor of gasklephuis reinigen ( motor loopt soms wat schokkerig bij gas los / uitrollen en motor valt heel af en toe stil bij overschakelen van R naar D

Werk genoeg dus. Eerst de sedan weer rijdend krijgen (morgen dynamo monteren)

Offline lanting73

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 113
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Valthermond
Re: remmen issues
« Reactie #43 Gepost op: 06 januari, 2016, 21:13 »
nwe thermostaat hielp bij mij ook niet
tis een kwaal bij onze auto's.
ik weet niet als je hem uit kan lezen maar dan kun je ook zien hoe warm hij is
dat is betrouwbaarder dan dat metertje in je dash

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: remmen issues
« Reactie #44 Gepost op: 06 januari, 2016, 21:19 »
nwe thermostaat hielp bij mij ook niet
tis een kwaal bij onze auto's.
ik weet niet als je hem uit kan lezen maar dan kun je ook zien hoe warm hij is
dat is betrouwbaarder dan dat metertje in je dash

Bij mijn sedan vorig jaar de thermostaat vervangen voor een van Wahler. Bleef op 75gr en recent alweer stuk. 2 weken terug een dure thermostaat van de dealer ingebouwd en deze gaat wel naar de 90gr. Nu moet ie nog bewijzen dat ie het lang volhoud. Nu moet helaas onze variant er dus ook aan geloven