Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 april, 2024, 06:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: controleren wat de speling op silent blocks is (motorsteun- en draagarmrubbers)  (gelezen 1894 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Hoi,

Binnenkort moek mijn Passat weer naar de apk, en de apk meneer is altijd dol op het vervangen van een rubbertje zals stuurhuishoes etc.
Rubbertje van 6-11 Euro en 1.5 uur arbeid, dus met de apk erbij wordthet altijd een dikke 200 Euro  :sad:
Nu kan ik de kwaliteit van dergelijke stuurhuishoezen, honokineethoezen, stabilisatorstangrubbers zelf controleren voor ik de wagen naar de apk breng, maar hoe zit het met de silent blocks?

De kreet word voor alles wat een rubber demper is gebruikt, dus laat ik me iets nader specificeren:
Je hebt motorsteunrubbers en draagarmrubbers.
Die eerste steunen de motor (duhuuh) en dat ding MOET kunnen wiebelen , dat is de functie van die rubbers. Maar hoe controleer ik welke speling hierop zit en hoe weet ik of het teveel (wiebel) is? Of telt men het aantal scheuren in de rubber?? Wie weet het?

Tweede silent blocks zijn die waarmee de achteras vastzit aan de rest van de auto (of andersom, afhankelijk van wat het meest verroest is  :mrgreen: :mrgreen:). Beste een klus om te te vervangen, dus preventief voor de lol ga je het niet doen, maar hoe moet je contoleren welke speling hierop zit?
Auto op klossen en dan maar lopen rukken aan de achteras en kijken of ie beweegt? En hoeveel mag ie bewegen dan?
Of is er een professionelere methode dit vast te stellen.

Als ze heen zijn is het vervangen van die achterasdraagrubbers ook een flinke klus toch? Imand ervaring mee.
Als het niet heeeeeel veel werk is wil ik mijn rubbers (20 jaar oud) misschien nog wel 'preventief' gaan vervangen door de allerstugste die er zijn (komt de wegligging ook weer ten goede, want ik heb wel het gevoel dat er ergens iets 'elastisch' begint te worden in mijn frame).

Greetz
 
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.