Recente berichten

[28 december, 2023, 16:09]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 maart, 2024, 15:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??  (gelezen 17292 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Gepost op: 06 september, 2015, 19:49 »
Hoi Mannen,

Elders op het forum al een aantal andere topics aangaande het al dan niet laten beëinigen van het rustige leven van mijn Passat te vinden. 'Te koop' topic, maar niemand wil 'm hebben dus levert niets op,  'nieuwe' kopen en deze als 'verlies' accepteren kan ook, maar dan wel voor een acceptabel bedrag een andere zien te vinden . . . (ander topic) . Ondanks dat ie daar éigenlijk nog te goed voor is . . . .

Het verhaal:
De eerste jeugd van mijn Passat hebben de eerste twee eigenaars 'm laten beleven. De tweede eigenaar is een (inmiddels oud-)collega van me en ik heb de Passat ongeveer 9 jaar geleden gekocht met 260 dkm op de klok. Best respectabel, maar er was normaal mee omgegaan en op wat roest en achterstallig onderhoud leek ie me Ok, dus gekocht als vervanger van mijn toen 18 jaar (of zo) oude Passat B2 hatchback.
(Was ook een gaaf ding, met zo'n  'Amerikaanse lompe neus' en de motor in de lengte onder de motorkap !!)

Na aankoop wat onderhoud gedaan, nieuwe remschoenen achter, nieuw remblokken voor, nieuwe remleidingen (de rubberen) , nieuwe distributieriem, en verder olie, filters, remvloeistof etc. Er zat wat roest aan de spatbordranden , dus die bijgewerkt door de boel te zandstralen, het blanke staal te hebben behandeld met 2 laagjes Brunox roestconverter, laagje plamuur eroverheen, schuren, 2 laagjes kleurlak en 2 laagjes blanke lak. Hij was klaar voor de strijd (zijn 2e jeugd, want de vorige eigenaar had 'm eigenlijk al afgeschreven.. . ).

Om de walgelijk deinerige originele wegligging een beetje fatsoenlijk te krijgen heb ik 'm rondom op gele Koni's gezet (alles in de hardste stand) en 16" stalen wielen met vrij lage run-flat banden. Niet dat ik te beroerd ben om een wiel met lekke band te wisselen, maar runfalts zijn wat stugger dan normale banden, dus dat is de reden. Schroefsetje had ook gekund, maar op de eerste plaats vind ik het persoonlijk niet zo mooi omdat de ruimte tussen band en spatbord helemaal niet meer klopt (voor en achter de band een meter over, en aan de bovenkant niets), en op de tweede plaats blijft een auto voor mij een ding dat er leuk moet uitzien, maar vooral ook bruikbaar moet zijn, en diagonaal een drempel moeten nemen op de terugweg van de stenenboer vind ik niets, dus vandaar een setje lekkere schokkers in originele cross-country hoogte.

En nu ben ik zo'n 9 jaar verder met de Passat . Eigenlijk probleemloze jaren, op een enkele keer een rubberhoesje , wiellager of uitlaatdeel bij de APK . . . Onderhoud zelf doen, en veel meer dan elke 10.000 km motorolie en filter wisselen, luchtfilter uitblazen en vloeistoffen bijvullen is het eigenlijk niet. Stelt niet zoveel voor.
 
Ik rijd ongeveer 5-7000 km /jaar dus niet veel. Er heeft ook een jaar met minder dan 1.000 km bij gezeten, maar met 3 waterpoloënde kinderen met competitie, en tegenwoordig werkzaam in Utrecht (als het vriest ga ik met de auto)  zal dat er voorlopig niet meer inzitten. minstens 5000 km/jaar lijkt me reëel de komende jaren.

De auto nu:
-1 ROEST aan de spatborden en 2 deuren, en een beetje in het motorcompartiment Ibij accu en een paar  'random' plekjes. De plekken die ik 9 jaar geleden heb gedaan zijn nog puntgaaf, dus goed gedaan destijds.    :clap: )
-2 Koppeling zo goed als op (nog 1-2000 km als ik geluk heb).
-3 Wiellager linksvoor tsjielpt (geen speling , maar wel geluid ???)
-4 Distributie zit er 50.000 km in (zo'n 9 jaar, en dat laatste is eigenlijk al te lang).
-5 homokineet (??????? ik weet het niet, misschien dus, de tijd zal het mogelijk uitwijzen)

Verder een goede, heerlijke auto. Rijdt lekker stug en stabiel, motor heeft 313 dkm gelopen, maar doet het nog prima. Loopt heel mooi rond en verbruikt geen vermeldenswaardige hoeveelheid olie (vullen tot max bij de oliewissel, 10.000 km verderop bij de volgende oliewissel staat ie nog boven de onderste streep op de peilstok, dsu OK). Je moet 'm flink op zijn staart trappen als je een beetje mee wilt komen met de meeste overige auto's, maar verder best mee te sturen. Start ook altijd, geen electronicaproblemen, centrale vergrendeling doet het nog gewoon. Eigenlijk afgezien van wat er nu aan de hand is (zie hierboven) geen problemen of aanwijzingen dat het einde ècht in zicht is . .

Voor wat er op korte termijn aan zal moeten gebeuren:
Aan materiaal en arbeid wel zo'n dikke 800 Euro en een paar weekendjes eigen werk (en een paar tientjes aan materiaal daarvoor) om de roest weer weg te werken. Dat kan ik allemaal doen, en dan verwacht ik weer een tijdje vooruit te kunnen, maar ik kan ook op zoek naar een ander. Ben er nog niet uit. Aangezien ik weet wat ik voor mijn Passat met 14 maanden APK kan terugkrijgen ging ik ervan uit ook in die ordegrootte een voor mij nieuwe te kunnen kopen, maar dat valt tegen. Als de potentiële nieuwe beter zou zijn dan de mijne (en een iets zwaardere motor lijkt me ook mooi als je dan tòch iets anders gaat zoeken) kan ik de kosten die ik nu aan mijn Passat zou gaan besteden beter in de andere kunnen steken en die van mij wegdoen.

De andere auto mag slechte wielen/banden/schokkers/uitlaat etc hebben, en desnoods geen trekhaak, want die kunnen allemaal overgezet van mijn huidige. Veel minder zal ie er niet door opleveren   :mrgreen: Motorisch en technisch (chassis en carrosserie) moet ie wel goed en een beetje netjes zijn in dat geval. Hoeft niet puntgaaf, en een beetje behandelbare roest is geen probleem, hij moet ie er wel een beetje netjes uitzien, niet bekrast, gedeukt, blanke laklaag eraf, of een compleet uitgewoond interieur. . .

Ben wat aan het zoeken gegaan en nog niets kunnen vinden. Misschien komt het nog, maar ik begin er ook rekening mee te houden dat dat helemaal niet gaat lukken. In dat geval ga ik mijn eigen auto aan zijn derde jeugd laten beginnen door de reparaties uit te laten voeren en de roest weg te werken. Ik zit nu voor de winter, en de roest is nu nog op de manier te behandelen zoals ik eerder heb gedaan. Als ik 'm nog wil doorrijden moet ik wel nu (voor de winter)  de roest aanpakken, want na nog een winter zijn het zeker gaten die en stuk lastiger op te lappen zijn (of ik moet er iets nieuws in laten lassen) dan nu nog het geval is. Dus of ik 'm nou weg ga doen of niet, de roest gaat in elk geval voor de winter gestopt worden. Vandaag de linker kant van de auto  onder handen genomen. Roest op linker voorportier (rand onder het raamrubber, en bij de handgreep) en flink wat roest aan het achterspatscherm. De boel vandaag met de grit-straler roestvrij gemaakt en inmiddels zit de eerst laag Brunox erop. Over een uurtje de tweede laag er op smeren en dan is die kant klaar voor de winter. Ziet er niet uit, maar het roesten is in elk geval gestopt en net afwerken kan ik altijd nog als ik de auto blijf doorrijden...  Binnenkort ook even weer een laagje tectyl in de portieren blubberen, zag dat de vorige laag op het VW-reuzel dat nog ten dele in de portieren zat een soort opgerolde kroepoek is geworden, dus geen gesloten laag meer is. Nu de panelen er toch afzijn gelijk maar even doen, zit nog geen spatje roest in nu . . .

Als het volgend weekend weer droog is de rechterkant (alleen spatbord, iets minder erg dan de linkerkant, en een roestplekje op de onderkant van een portier, heeft een keer iets geraakt) op dezelfde manier doen, en dan de winter in. Als ik niets anders vind voordat de koppeling weg is en ik die heb moéten laten vervangen, dus de grootste investering toch al heb gedaan, een keer mooi afwerken en doorjakkeren naar de volgende halve ton erbijop . . .

In dat geval plaats ik het bij dit 'wat heb jij allemaal aan je Passat gedaan' forum. . .

Wordt vervolgd, nog even wat fototjes van mijn klusje van vandaag.

De rechterkant (in het donker), maar zulke puisten zaten ook aan de linkerkant


Na het verwijderen van de roest en zo'n 2 emmers straalgrid verder . . . . .












En na het eerste laagje Brunox roestconverter...




Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline babsvw

  • 35i Spammer
  • *******
  • Berichten: 4480
  • Karma: +12/-0
  • Woonplaats: Tussen de hunebedden
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #1 Gepost op: 06 september, 2015, 22:07 »
Goed bezig,  :bow:

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #2 Gepost op: 06 september, 2015, 23:17 »
Je kan er geen afscheid van nemen.........dus lekker opknappen en door karren toch...... :drive:

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #3 Gepost op: 06 september, 2015, 23:26 »
Als ik niets beters kan vinden (zie eerste post wat mijn definitie van beter is) denk ik inderdaad dat dat is wat gaat gebeuren. Dan maar geen 2 literblok. Afgezien van de huidige 'puntjes' een lekkere wagen, dus wat dat betreft geen reden 'm weg te doen...
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #4 Gepost op: 07 september, 2015, 21:53 »
jouw verhaal zo lezende dacht ik, nou dat roest behoorlijk maar zo op de foto's te zien vind ik de aangetaste plekken nog best wel meevallen  :mrgreen: mijn auto is er naar verwachting erger aan toe.  maar wel goed bezig want wat niet is gaat wel komen  :wink:

vervang in ieder geval je distributie zo spoedig mogelijk, nog voor je koppeling zou ik zeggen. het zou erg lullig zijn als je net de koppeling hebt vervangen dat je distributieriem door veroudering breekt. kan de auto alsnog naar de sloop. wat dit betreft speel je al met vuur.
vervang ook zeker de spanrol en eventueel de waterpomp. de waterpomp kun je nu namelijk wat makkelijker bij.
als je toch bezig bent en je hebt de handel los, wellicht een nieuwe v-snaar en multiriem (ook met spanrol)


je weet wat je nu hebt... dat wordt nog wel eens vergeten bij het zien van een mooie glanzende andere auto  :wink:
als de rest van je auto goed is, waarom vervangen. je rijdt al 9 jaar zonder serieuze problemen.
wat ik zo lees is grotendeels normaal (maar dan wel groot) onderhoud m.u.v. roest en koppeling.


Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #5 Gepost op: 07 september, 2015, 22:06 »
Ja, die distributie gaat er ook uit als de koppeling vervangen gaat worden. Ik rijd niet veel, dus heel veel haast heb ik er niet mee, maar als ik 'm toch wegbreng ga ik alle dingen inderdaad in een keer laten doen (wiellager, distributie, koppeling en als het naar inzicht van de garage nodig is ook de andere snaren).
Het enige is dat ALS ik dat ga doen de zoektocht naar een andere definitief voorbij is, dus wat dat betreft stel ik het zo lang mogelijk uit. Uiteraard weld e roest voor de winter conserveren anders wordt doorrijden met deze nog duurder, want lassen en professioneel spuiten kan ik zelf niet.
wb de distributie: Volgens mij is het bij het blok van mijn Passat blok (motorcode ABS) trouwens zo dat bij een geknapte distrubutieriem geen schade aan het blok ontstaat. Je moet verder lopen, want rijden doe je op dat moment niet meer, maar als ik het goed heb begrepen (al weet ik niet meer waar ik die wijsheid vandaan heb) zijn de kleppen in de laagste stand nog altijd hoger dan de zuigers in de hoogste stand, dus kunnen die elkaar niet raken, dus geen schade. Nieuwe distributieriem erom en rijden weer. Als mijn 'bewering' niet waar is draai je inderdaad je hele motor tot snot (is te repareren , maar te duur voor wat het allemaal nog waard is . . .

De roestplekken vindt ik persoonlijk toch flinke lappen. Ik weet dat een handelaar het een ietsepietsie roest zou noemen, maar ik ben geen handelaar, dus spreek liever de waarheid  :neutral: Maar flinke lappen of niet, 't is nu nog niet te laat, dus komend weekend de andere kant onder handen nemen (hoop dat het droog is want zandstralen werkt niet met modder  :mrgreen: ) en als ik goede zin het voor de winter al even afplamuren en spuiten.

Totdat is serieuze kosten (verf en plamuur is tientjeswerk, telt niet mee) heb moeten maken aan mijn huidige Passat sta ik ok nog open voor een 'nieuwe' zodra de koppeling vervangen MOET is dat punt voorbij, en knap ik deze helemaal op en gaat het derder rondje voor deze Passat ècht in.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline martin k

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 298
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: zeewolde
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #6 Gepost op: 07 september, 2015, 22:20 »
als je dit allemaal in de garage laat repareren (al is het teun de beun) dan is redelijkerwijs de auto natuurlijk total loss. de reparatiekosten zijn een heel stuk duurder dan de totaalwaarde van de auto. dit zou puur emotionele waarde zijn die je aan de auto geeft en hebt, overigens niets mis mee maar verwacht niet dat de auto in de verkoop veel meer zal opleveren. vooral zelf in blijven rijden, doe ik ook om dezelfde reden.  €400 ervoor vangen is nu al moeilijk.
het is wel zo dat als je dit allemaal laat repareren, je een auto hebt staan waar je weer voor jaren plezier mee kan hebben.

een garage waar ik zelf zeer goede ervaringen mee heb, ook met de passat is http://hugospoor.com/  uurprijs ligt op (ik meen) €50 bruto/uur.
ede --> nijkerk is +/- 30 km (vanaf de mac Donalds aan het eind van de a30 binnendoor)

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #7 Gepost op: 07 september, 2015, 23:19 »
ja klopt, ik ga het niet doen om de auto 'beter' te kunnen verkopen. Dat heeft geen zin. Wat je erin stopt krijg je er nooit meer voor terug.
Ik weet ook dat de auto max. 300 Euro zal kunnen opleveren, en dat meer hoogstens door Stevie Wonder geboden zal worden, maar daar ga ik het ook niet voor doen. Ik ga het dan puur doen om 'm zelf weer een paar jaar te kunnen gebruiken. Technisch gezien is de auto met deze reparatie/onderhoud inderdaad 2-3x total loss, want de kosten liggen op zo'n 800 Euro, maar ik wil gewoon en lekker fijn rijdende auto om in te rijden. Dat kan deze zijn na reparatie of een andere . 
Aan deze Passat weet in in principe wat ik eraan heb en wat niet. Ik vind 'm persoonlijk best mooi (mits roestvrij) , er gaat lekker veel in, hij rijdt ook goed en is afgezien van wat nu moet technisch helemaal OK.

Ik sta nu voor de keuze:
- deze auto opknappen , dus als alles is gedaan zo'n 800 Euro erin gestopt en 'm dan door blijven rijden tot ie letterlijk uit elkaar valt.
- deze auto wegdoen zonder investering, maar in dat geval moet ik wel een nieuwe kunnen vinden voor minder bijleggen dan wat ik voor deze aan reparatiekosten heb staan. Als er evenveel bij moet wat ik in deze two-tone zal moeten investeren doe ik dat investeren in mijn huidige passat liever (de rest van de auto is OK en bij een ander is het altijd weer een beetje afwachten en aanzien)

Een andere auto vinden voor minder dan 800 Euro zou moeten kunnen want iedereen weet dat de marktwaarde van dergelijke auto's ergens rond de 300-500 Euro max (als je een hele mooie hebt) zal liggen, en als daar de koppeling dan goed van is heb ik de eerste 450 Euro al bespaard. Er zal allicht iets aan moeten gebeuren, maar als dat ook in de ordergrootte wiellager en distributie is is dat wat mij betreft OK. Schokkers , einddemper en evt trekhaak zet ik zowiezo nog over van mijn huidige dan.

Als ik niets anders vind voor de koppeling de geest heeft gegeven (en ik dus alles ga doen):
De koppeling kan ik zowiezo niet zelf vervangen, dus dat moet een garage doen. snaren zou ik zelf kunnen, maar als de garage toch de zooi eraf heeft is het waarschijnlijk niet duurder (in arbeid ) om er een nieuwe op te leggen ipv de oude die erom lag (dus bataal je alleen de snaren). Voor het wiellager zou ik met de fusee en een lager naar de garage kunnen gaan om 'm er daar in te laten persen, zal allicht weer iets schelen tov het hele ding daar laten doen. Ik ga uit van 800 Euro want uitlijnen komt er ook nog bij, dus zoiets zal het wel worden. Maar als ik geen andere auto kan vinden (of er moet teveel bij)  ga ik dit (laten) doen, ik wil toch een auto . . .   :drive:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #8 Gepost op: 07 september, 2015, 23:23 »
Koppeling + drukgroep heb ik bij profile tyrecenter in Bennekom laten doen, maar toen werkte Jetta16v er nog... Rond de 750a780 was ik kwijt. Offerte was voor 4uur, duurde ze uiteindelijk 7of8  :roll: Maar ze hebben zich toen netjes aan de offerte prijs gehouden  :bow:
Riempjes zijn zelf te doen, mits je de inbusbouten van de poulie's fatsoenlijk met luchttol eerst iets los krijgt...
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #9 Gepost op: 07 september, 2015, 23:37 »
Nou dat is net van ze. Ik heb een prijsopgave gedaan bij Roseboom in Lunteren, en daar komt de koppeling (materiaal compleet) inclusief 5.55 uur arbeid op 450 Euro. Zal er wel even bij afspreken dat ik het fixed price wil hebben om onaangename verrassingen achteraf te voorkomen.
150 voor een wiellager, en ook zoiets voor de distributieriem.
De snaren heb ik toen ik de auto 9 jaar geleden kocht ook zelf vervangen, stelde niet zoveel voor. Uitlijnen 65 Euro bij ABC 8 jaar geleden, zal nu wel 75 zijn . . .   
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #10 Gepost op: 08 september, 2015, 22:58 »
Waarom uitlijnen?  Als je de complete schokbreker los maakt, incl fusee en de onderste fusee kogel los maakt op de onderte centrale bout, niet de drie kleine boutjes van de draagarm, hoef je niet uit te lijnen, je maakt een vast punt los

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #11 Gepost op: 09 september, 2015, 11:41 »
De onderste twee bouten gaan in een soort van 'sleufgaten'.
De rechtuit stand blijft wel goed, maar je camber kun je ermee veranderen.
Nu slijten mijn banden altijd het eerste weg aan de buitenkant dus kan ze best 'op het oog' een lekkere negatieve camber geven :-)
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #12 Gepost op: 12 september, 2015, 17:33 »
Dat weet ik,  maar  die moet je ook laten zitten, hele schokbreker incl fusee demonteren,  en onder je fuseekogel op de centrale bout losmaken, hoef je niet  uit te lijnen

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #13 Gepost op: 12 september, 2015, 21:15 »
OK, zo bedoel je het.
Is nu te laat, maar de volgende keer ga ik het zo doen, dank voor de tip  :neutral:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Derde rondje Roger's Passat Variant B4 ??
« Reactie #14 Gepost op: 25 december, 2015, 23:57 »
Jongens, het is bijna voorbij voor mijn ouwe trouwe (want dat was ie zeker) Passat.
Koppeling op, wiellager op, distributie 9 jaar erin, en de remmen doen het ook niet goed meer. Teveel van die dingen in een keer die me veel meer geld gaan kosten dan de auto waard is (aan arbeid dan, veel dingen die ik zelf niet kan). En met 315 dkm op de klok is het op een gegeven moment eigenlijk ook wel mooi geweest.. (al weet ik dat een half miljoen ook haalbaar is).

Ik heb nu een B5 (2.0) of een B3 (1.8) op het oog en ik denk dat een van die twee de opvolger van mijn B4 gaat worden..
meer dan 60 dkm in de B4 Passat rondgereden, en letetrlijk elk hoekje en randje van dat ding gezien/gedaan. Heeft me alleen een paar keer met een lege accu laten staan (meestal eigen schuld ook nog), en verder echt nooit, dus hulde voor het merk!!
Voor deze winter nog de spatbordranden gedaan (gaan NOOIT meer roesten) en de deuren nog een keer extra in de spuitwax, voor het geval ik 'm toch zou gaan doorrijden, maar dat gaat ws niet zo zijn.

En een nieuwe is ook altijd wel weer leuk.
Nu gaan jullie natuurlijk lopen roepen: DOE DIE B3!!
Eerlijk gezegd heb ik die liever dan de rijdend bak electronica die B5 heet, maar die B3 is (in aanschaf) wel een stukkie duurder.
Van de ander kant heb ik daar al een set schokdempers en wielen voor (die nu onder mijn B4 zitten) en voor de B5 moet ik dat (en een trekhaak) er allemaal nog bijregelen. Ik denk dat ik (als ik beide auto's zou hebben zoals ik ze zou willen) voor de B5 iets meer kwijt zou zijn dan voor de B3 (set gele koni's plmn 550 Euro, trekhaak (200 of iets in die buurt), 2 sets wielen met banden (zal ook iets van 700 per setje zijn voor de banden die IK lekker vind . . . ).

De B3 kan ik mijn eigen gele koni's zo opzetten en ik heb er ook al twee 16" wielsets voor.
Heb de B5 al gezien (wel in het donker, maar voor de eerste indruk en een ritje maakt dat niet uit) en hij rijdt op de fietspompen die ze schokdempers durven te noemen na dan, eigenlijk prima. Ziet er op 1 kras op een deur na ook helemaal goed uit, heb er (met een zaklamp de auto afspeurend) niets geks aan kunnen ontdekken. Maar 't is een rijdende bak electronica, dat is niet echt wat me direct over de streep trekt . . .

En een B3, ja wat moet ik daar over zeggen. Heel mooi, en zal zeker als ik 'm weer een beetje naar eigen kleur heb ingericht wel weer een bijzondere vertoning zijn. Ik weet met mijn B4 ervaring inmiddels wel waarop ik moet letten als ik die auto ga bekijken.. 

Er zitten geen airbags in, wel een open air dakkie.
Weet iemand van jullie of er wel centrale vergrendeling op zit en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel?
Daarnaast heeft ie geen toerenteller (maar een jetsert van een klok op die plaats).
Mogelijk (maar daar heb ik ale eens iets van op het forum gezien) is de toerenteller van mijn B4 over te zetten op de B3 . . .
Mooie klus in elk geval zo'n heel dashboard slopen, een losse (of een 'schakel nu maar door lamp') is waarschijnlijk ook leuk.

Mijn vriendin snapt niet dat ik een OUDERE auto zou gaan kopen dan ik nu heb, en zij en mijn kinderen vinden de B5 mooier dan de B3.
Maar ja, toch moet ik de beslissing binnenkort maken.

Maar goed, de derde ronde voor mijn B4 zal er ws niet komen, dus binnenkort wordt ie waarschijnlijk door het autodemontagebedrijf in onderdelen weggelegd voor als jullie een keer iets nodig hebben.

En om nou heel centimenteel af te sluiten: zó ziet ie er nu na mijn 'winter-actie' weer uit . . . .
Top om te zien. Bodem, ophanging, blok, bak etc allemaal nog hartstikke goed, maar helaas ook wat dingen niet . . . .  :cry:



Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.