Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 april, 2024, 08:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)  (gelezen 76459 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #105 Gepost op: 22 augustus, 2017, 21:07 »
Inderdaad zo bewerkelijk als ik dacht, en zeker als er ook nog perswerk aan te pas gaat komen iets dat ik niet zelf ga doen.
Voor het geval ze moeten mag de garagist het lekker doen. De paar Euro's die die rubbers kosten vallen gaan waarschijnlijk wegvallen in de totale kosten, dus die koop ik dan wel als het nodig is.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #106 Gepost op: 01 september, 2017, 21:22 »
Mijn temperatuurmeter/benzinemeter valt af en toe uit.
De wijzers zakken naar de ruststand, alsof de auto niet op contact staat.
Soms zakken ze beide naar een te lage waarde, op ongeveer de helft van de hoogte die ze zouden moeten stijgen.
Na opnieuw starten eigenlijk altijd weer goed, maar soms niet voor lange duur.
Soms doet ie het na een periode uitval tijdens dezelfde rit spontaan weer.
Een 'vage klacht' dus lastiger trouble shooten dan zoeken naar de oorzaak van iets dat het helemaal niet meer doet.
Ik geloof dat dit een vrij bekend euvel is van de B3, maar weet iemand waar ik het moet zoeken?
Een zekering , relais of weerstand die los contact maakt de meest aannemelijke boosdoener?
Hopelijk we een beetje benaderbaar zonder het halve dashboard te hoeven slopen....
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #107 Gepost op: 02 september, 2017, 13:48 »
Spanningsregelaar in de tellerunit waarschijnlijk. Er is een how to  :wink:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #108 Gepost op: 02 september, 2017, 23:05 »
Dank, hiermee moet de how-to te vinden zijn.
GreetZ
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #109 Gepost op: 10 september, 2017, 22:19 »
pffff... vandaag even de APK-wielen erop gezet, want de achterbanden houden er een beetje om. Kom ik er tijdens de wielwissel achter dat de homokineethoes die vorig jaar bij de APK is vervangen helemaal gescheurd is, de klemband los erom hangt en al het vet aan de binnenkant van het velg zit geplakt. Dingetje heeft er een dikke 10 maanden (kleine 3 dkm) op gezeten. Dat had niet gemogen, dus ik hoop dat de garagist er een gevalletje garantie van wilt maken. Zou eigenlijk wel moeten, want een lange track-record heeft ie bij mij nog niet, dus als ie mij als vaste klant wilt ....
APK staat voor aanstaande vrijdag.
Als dit een beetje netjes wordt opgelost mag ie ook de distributie doen.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #110 Gepost op: 15 september, 2017, 12:42 »
Homokineethoes onder garantie vervangen door een origineel VAG rubber.
Verder voor de APK niets bijzonders alleen een paar massakabeltjes trekken van achterlichten naar chassis aangezien de achterlichten flauw gaan knipperen bij richting aangeven.  That's all.
Binnenkort de distributie maar laten doen dan ....

Nou was mijn vervaldatum altijd 15 november. Vorig jaar is die verschoven naar 18 november dit jaar doordat ie pas na het weekend klaar was en afgemeld kon worden.  Die 15e had ik nog als peildatum in mijn eigen kalender staan, maar aangezien het maandag pas de 18e is .... (ja, vul zelf in). Het voordeel is wel dat ik 'm in het vervolg vanaf 15 juli - 15 september mag doen, dus voor de zelfsleutelaar wat beter weer voor het geval dingen op straat moeten gebeuren (en een stuk langer licht nog).

Sinds de vorige APK 2800 km gereden, dus 280 km/maand gemiddeld, en toch zo'n 3000 op jaarbasis.
Over 2 jaar moet ie de ton kunnen aantikken.  :bow: 

De keurmeester vond de wagen er perfect en in topconditie uitzien en afgezien van een rubbertje oid verwacht hij de komende jaren helemaal niets aan 'echte ellende' dus da's een mooi bericht om het weekend mee in te gaan.     :cheers:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #111 Gepost op: 10 juni, 2018, 00:37 »
Binnenkort komt de APK er weer aan, en aan de bakkant van de krukas lekt de oliekeerrding iets. Waarschijnlijk niet hard genoeg voor afkeur, maar ik wil heel het gezeik en de discussie over 'dit lekt te hard, nee dat doet het niet' voorkomen, dus ik heb een fix bedacht en ten uitvoer gebracht.  Het stalen afdekplaatje dat tegen het gedeelte tussen carter en bak zit (met het 'tandwiel' voor het op tijd draaien van de nokkenas) dat normaal gewoon tegen het tussengedeelte zit gebout met twee M7 boutjes heb ik vastgezett met vloeibare pakking aan dat alu tussendeel.  Het vormt nu als het ware een dichte 'bak' waarin olie zich zou kunnen verzamelen tot het aan de bovenkant over de afdekplaat heen zou lopen. Zover zou het nooit kunnen komen doordat het door het tussenstuk zou worden rondgeslingerd, maar even om aan te geven wat ik heb gedaan. Voor ik ben gaan 'kitten' heb ik vanuit het getapte gedeelte voor het laagst geplaatste boutje een 3 mm gaatje geboord naar het laagste punt in dat 'bakje.' Tijdens normaal rijden gaat dat boutje er niet in dus loopt eventuele olie er via het boutgat uit. Echter, voor de APK even poetsen en het boutje en met een o-ringetje inzetten en doordat er zich flink veel olie zou kunnen ophopen in het dichte bakje zal er geen druppel afvallen op het moment van de keuring. Niet de schoonheidsprijs, maar die paar druppels olie die er per jaar vanaf vallen maken mij niet zoveel uit, en zijn een honderden Euro's kostende  vervanging van een keerring van 10 Euro niet waard.   
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #112 Gepost op: 10 juni, 2018, 14:01 »
3000km per jaar, dat is niet veel. Gebruik je de auto alleen voor de hobby ofzo? Succes met de APK binnenkort, het blijft een nette auto.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #113 Gepost op: 10 juni, 2018, 23:49 »
Ja, klopt, ik ben eigenlijk meer motorrijder dan automobilist en rijd 10x meer op motoren dan in de auto. De auto wordt gebruikt als de motor niet toereikend is. Lees: zodra en meer dan 1 passagier , of meer 'zooi' dan ik op een motor geknoopt kan krijgen meemoet.  Ik houd wel van het wat oudere spul waar nog echte techniek in zit en waar je meer mee kunt dan erin of erop rijden en igv. een storing naar de garage brengen. 

Een dingetje nog, waar ik wat advies voor zou kunnen gebruiken.
Er verzamelt zich olie bovenop het inlaatspruitstuk. Niet veel, maar het loopt niet weg. Het is ook wat vet aan de achterkant van het uit cilinderblok. Het lekt natuurlijk aan de achterkant naar beneden.  Het  inlaatrubber is zover ik het kan beoordelen niet gescheurd en alles zit vast, maar toch lijkt mij dat daar de olie eruit zal moeten komen. Kan dat zijn, of is een andere plaats 'berucht' bij deze auto?
De olie kan alleen vanuit de slang van de carterontluchting op het kleppendeksel afkomstig zijn en via de slang naar de luchtinlaatkant gaan.
Kan het kwaad als ik de carterontluchtingsslang verwijder, de kant van de inlaat afdop en de carterontluchting zelf voorzie van een langere slang die ik naar de veilige plaats wegleid om even te testen of dit helpt?
Andere suggesties of dingen die ik zou kunnen conroleren om de olielekkage te stoppen?



Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #114 Gepost op: 11 juni, 2018, 20:08 »
Berucht voor die olielekkage (destijds ook bij mij) is de klepdekselpakking. Vrij eenvoudig klusje om die zelf te vervangen

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #115 Gepost op: 11 juni, 2018, 20:23 »
Ja, dat weet ik. Die was bij mij ook lek na al die jaren en ik heb 'm al eens vervangen. Die lekt naar eer en geweten niet meer. Het inlaat gedeelte waar stekkertjes een luchttemperatuur of massasensor op zit is in zijn geheel wat vettig. Daarom denk ik dat de olie ergens in die buurt moet ontsnappen.  Maar goed, ik ga wat proberen. Eerst de boel heel goed schoonmaken en na een kort ritje kijken of ik ergens de eerste olie naar buiten zie komen.  De carterontluchting ontkoppelen van de inlaat kan ook. Als er dan nog steeds olie ergens uitloopt moét het alsnog langs de klepdekselpakking komen.   
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #116 Gepost op: 11 juni, 2018, 20:55 »
Ja, dat weet ik. Die was bij mij ook lek na al die jaren en ik heb 'm al eens vervangen. Die lekt naar eer en geweten niet meer. Het inlaat gedeelte waar stekkertjes een luchttemperatuur of massasensor op zit is in zijn geheel wat vettig. Daarom denk ik dat de olie ergens in die buurt moet ontsnappen.  Maar goed, ik ga wat proberen. Eerst de boel heel goed schoonmaken en na een kort ritje kijken of ik ergens de eerste olie naar buiten zie komen.  De carterontluchting ontkoppelen van de inlaat kan ook. Als er dan nog steeds olie ergens uitloopt moét het alsnog langs de klepdekselpakking komen.


http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=2364.0

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #117 Gepost op: 11 juni, 2018, 22:51 »
Ga ik doen. Even de kap van de luchtinlaat eraf en dan kijken hoe het er aan de binnenkant uitziet.
Ik denk niet dat ik 'm compleet ga demonteren als het er vrij schoon uitziet, wan de motor loop perfect, slaat niet af, blijft niet hangen en heeft ook geen last van andere toerentalvariaties.   Alles goed schoonmaken aan de buitenkant en kijken of er ergens olie uitkomt is stap 2. Als dat van het inlaatrubber blijkt te komen zal ie er alsnog afmoeten, maar volgens mij is dat nog in zeer goede staat. Ik zal het zien.
Dank voor de link naar de voortreffelijke howto.  :applause:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #118 Gepost op: 19 juni, 2018, 21:09 »
Ik heb de bovenkant van het inlaatspuitstuk helemaal schoongemaakt en de carterontluchting even provisorisch ontkoppeld van de luchtinlaat.

Inmiddels heb ik ruim 150 km gereden en inmiddels is nog steeds alles gortdroog. Zowel aan de kant van de cilinderkop als aan de kant van de gasklep. Vreemd. Het zou kunnen zijn dat de olie er al een lange tijd heeft gestaan, maar als het na 150 km nog gortdroog is lijkt er niet veel aan de hand. De slang die ik aan de carterontluchting vast heb gemaakt is aan de binnenkant ook nog mooi droog, en aan het einde vul je bij lopende motor gewoon het carterontluchtinggepuf dat je verwacht.  Binnenkort zal ik de S-slang maar weer aanlaggen zoals het hoort en kijken wat er dan gebeurt. Ik zou niet kunnen verklaren waardoor het in dat geval wel ergens zou lekkken/zweten en in de ontkoppelde toestand niet. Het enige is dat je in dat geval iets harder zuigt aan de carterontluchting, maar olienevel die in dat geval mee zou komen zou door het motorvaccuum de motor ingezogen moeten worden met het megsel en niet naar buiten kunnen lekken. Als het dan alsnog gaat lekken via het gasklephuis weet ik dat ik daar de oorzaak in moet zoeken...
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #119 Gepost op: 20 juni, 2018, 20:18 »
Even goed in de gaten houden dan. 150km rijden is natuurlijk nog niet heel veel..