Recente berichten

[15 januari, 2021, 22:47]

[10 december, 2020, 23:45]

[08 december, 2020, 08:45]

[02 december, 2020, 17:34]

[28 november, 2020, 20:43]

[20 november, 2020, 19:53]

[29 oktober, 2020, 20:14]

[12 september, 2020, 11:15]

[05 augustus, 2020, 09:59]

[27 juni, 2020, 12:40]

[20 juni, 2020, 20:42]

[18 mei, 2020, 08:25]

[02 april, 2020, 00:37]

[27 februari, 2020, 10:21]

[18 december, 2019, 20:55]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?
26 januari, 2021, 19:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)  (gelezen 33669 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 375
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #135 Gepost op: 22 september, 2018, 15:52 »
En ben je al wat verder? Ben wel nieuwsgierig of de auto inmiddels weer rijdt..

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #136 Gepost op: 22 september, 2018, 15:59 »
Nee, ik ben er nog niet mee verder.  Ik heb alleen in het weekend tijd om naar de onderdelenshop te gaan en sleutelen moet ook in de avonduren of in het weekend.
De veerschotel van de B4 past niet 'zomaar' onder de veerpootrubber/toplager van de B3. Daarnaast is de diameter van de veer van de B4 aan de bovenzijde smaller dan die van de B3, dus alleen de veerschotel uitwisselen gaat niet. Ik weet ook niet of de veer van de B4 korter is. Als dat zou zou zijn zou ik de B4 veer en schotel monteren onder het B3 toplager/rubber, maar ik weet dus niet of dat gaat werken.
Wat ik nu ga doen is de 'kerstklok' van de veerschotel van de B3 afslijpen en deze vervangen door een ronde vlakke plaat met een gat in het midden. Hierdoor komt het gedeelte waar de veer in rust hoger te liggen, dus dichter naar het rubberdeel toe. Ik denk dat daat 2 cm mee te winnen zan zijn. Het verschil in lengte van de schokdempers is ook maar iets van 2 cm, dus mogelijk is het daarmee opgelost.
Ik ga uitereraard hier posten wat het resultaat gaat worden. Ik was liever voor een (betaalbare) kant-en-klaar oplossing gegaan, maar die lijkt er niet te zijn, dus een hobbyproject wordt het wel.  :neutral: 
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3948
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #137 Gepost op: 23 september, 2018, 10:30 »
Moet jij niet deze rubbers  hebben? Die zitten namelijk op mijn B3...
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 daily

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #138 Gepost op: 23 september, 2018, 11:55 »
Die horen er officieel niet op.
Die zijn voor de B4.
Ik ben wel het volgende tegengekomen.
https://www.verlagings-veren.nl/contents/nl/d522_verlagingsveren_volkswagen_passat_35i.html
verlagingsveren die gebruikt dienen te worden bij behoud van de originele schokdempers.
Verlaging is 35 mm, en dat zal een heel eind zijn wat mijn wagen nu te hoog staat aan de voorkant.
Nogmaals vraag me niet waarom.
Maar goed, als ik deze kortere veren op de vooras monteer zal ik een heel eind de goede hoogte terugkrijgen en de verhoging die om een of andere reden optreedt igv montage van de KONI's opheffen.

Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3948
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #139 Gepost op: 23 september, 2018, 19:43 »
Het zat toch echt op de originele veerpoten voor ik de schroefset monteerde  :lol: :lol: :lol:
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 daily

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #140 Gepost op: 23 september, 2018, 20:18 »
Ja, ik geloof je wel, maar het hoort niet. De veren die je daarbij had horen ook op de B4 dan.
De inwendige diameter van de B4 veren is kleiner dan die van de B3. De B3 veren passen niet op de B4 schotels en vice versa.
Maar nu een schroefsetje hebt is het verleden tijd. ;)
Ik hoop dat mijn geklier met die dingen ook een keer klaar is en heb goede hoop dat het met de verlagingsveren gaat lukken.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #141 Gepost op: 23 september, 2018, 22:21 »
De B3 heeft 2 types bovenschotels en daardoor ook 2 type veren .
Dus als jij een late versie hebt dan heb je de "kleine" veerpootlagers en de vroege versie heeft "grote" veerpootlagers .
Slijpen in veerschotels vind ik persoonlijk prutswerk van de bovenste plank .
Koop gewoon alletwee de types veerschotels en toplagers , de verkeerde kun je altijd terugbrengen , mits je de bon nog hebt .
Slijpen en of lassen aan een ophanging is voor mij een zware no-go iig en bovendien nog gevaarlijk ook
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #142 Gepost op: 23 september, 2018, 22:31 »
Ja, ik ga het inderdaad niet doen. Met goed laswerk is het net zo stevig als origineel hoor. Daarnaast komt de kracht recht op het lasvlak en niet zijdelings, dus dat zou wel goed gaan, maar de belangrijkste reden is dat de winst te klein zal zijn en de boel nog te hoog zal blijven staan.
Ik ga voor de-35 mm veren, waarmee ik het probleem naar verwachting op een goede manier ga oplossen. Zie latere post.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #143 Gepost op: 29 september, 2018, 22:09 »
Het vervolg op het verenmysterie.
Gisteren de veerset opgehaald die gebruikt kunnen worden op de originele schokdempers en hierbij voor 35 mm verlaging zorgen.
Deze veren zijn eigenlijk om van die 'doorgezakte wagens' mee te maken, maar ik heb ze gekocht om het teveel in hoogte aan de voorkant terug te brengen tot enigszins normaal. 
De veren zijn onbelast een enorm stuk korter dan de originele veren.
 
In gemonteerde toestand kom ik nu inderdaad weer op de originele hoogte uit.
Waarschijnlijk 1 cm lager dan de hoogte met de originele schokdempers/veren, maar dat is prima zo.
Als de auto beladen is met bagage en passagiers staat deze perfect vlak.
En de wagen is weer heerlijk stug. :mrgreen:
Op de B4 was het met originele veren mooi in balans met alles op de hoogste demping.
De B3 is (waarschijnlijk door de verlagingsveren) aan de voorkant iets stugger dan achter, dus tegen de tijd dat ik er weer in mag rijden zal ik de demping aan de voorkant stapsgewijs verlagen tot de boel mooi in balans is.

Binnenkort het andere APK dingetje nog doen (rem gangbaar maken) en dan kan ie weer naar de APK.
 
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #144 Gepost op: 07 oktober, 2018, 15:32 »
http://e10check.wpengine.com/auto/volkswagen/
Onze Passats staan er niet bij, maar als een Golf IV al niet tegen E10 kan is dat voor die van ons waarschijnlijk ook.
De huidige brandstoffen op Shell V-Power en BP Ultimate na bevatten al tot 5% ethanol.
Een Passat zal daar op zich prima op rijden, maar lopen we risico dat bapaalde delen gaan oplossen als we straks niets anders meer kúnnen tanken dan E10?

't Zal met de sterk oprukkende milieumafia een kwestie van een paar jaar zijn voordat E10 de brandstof zal zijn met het laagste percentage ethanol.
Gaat dat een specifiek probleem opleveren voor onze bolides?
Alleen een dichtgeslibt brandstoffilter vervangen zal het probleem niet zijn, ik doel meer op rubbers etc.
https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 375
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #145 Gepost op: 07 oktober, 2018, 21:07 »
http://e10check.wpengine.com/auto/volkswagen/
Onze Passats staan er niet bij, maar als een Golf IV al niet tegen E10 kan is dat voor die van ons waarschijnlijk ook.
De huidige brandstoffen op Shell V-Power en BP Ultimate na bevatten al tot 5% ethanol.
Een Passat zal daar op zich prima op rijden, maar lopen we risico dat bapaalde delen gaan oplossen als we straks niets anders meer kúnnen tanken dan E10?

't Zal met de sterk oprukkende milieumafia een kwestie van een paar jaar zijn voordat E10 de brandstof zal zijn met het laagste percentage ethanol.
Gaat dat een specifiek probleem opleveren voor onze bolides?
Alleen een dichtgeslibt brandstoffilter vervangen zal het probleem niet zijn, ik doel meer op rubbers etc.
https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/


Afgelopen zomer met de B3 naar Roemenië op vakantie geweest en alleen maar E10 getankt. Was totaal ruim 5500 km en dat ging probleemloos. Wellicht bij langdurig gebruik slecht voor de motor, ik heb er in ieder geval geen problemen mee gehad

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #146 Gepost op: 07 oktober, 2018, 21:34 »
Goed te horen dat het rijden inderdaad geen probleem gaat opleveren. Je hebt toch een paar weken op 'pure' E10 rondgereden dan, dus dat geeft moed. Als er ook geen rubbers oplossen moet ie het kunnen hebben dus. Maar zoals de FEHAC al suggereert stel ik overstappen op E10 zo lang mogelijk uit. 
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #147 Gepost op: 12 oktober, 2018, 15:52 »
Nou, het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, en vragen en discussie op het forum opgeleverd, maar het is na 2.5 maand niet mogen/kunnen/willen rijden dan toch gelukt.

Morgen nog even de boel laten uitlijnen en dan kan ie er weer een jaartje tegen.
Gelukkig nog net op tijd klaar voor de 35i Autumn Meet & Greet.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 250
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #148 Gepost op: 13 oktober, 2018, 19:39 »
Dit is 'm geworden.



De boel is vandaag keurig symmetrisch uitgelijnd en de 16" steelies met ROF winterbanden zitten er ook weer onder.
't Was wel zweten bij de huidige buitentemperaturen.  :mrgreen:

Aan de achterkant zijn 20 mm spacers geplaats waardoor de spoorbreedte per as nagenoeg gelijk is.
Met de originele 14" wielen viel het niet niet eens zo op, omdat die vrij diep binnen de carrosserie vielen en er redelijk veel ruimte om de band was, maar met grotere, bredere wielen vind ik het verschil van 5 cm in spoorbreedte te opvallend aanwezig.
Zo is het beter. Die 5 mm verschil die er per kant nog is zie je niet.
 


Hij ligt nu met de spullen die ik van mijn B4 had gehaald voor ik die naar de sloop heb gebracht als de spreekwoordelijke plank op de weg. Net zoals dat met mijn good old B4 het geval was.
Wat is autorijden zó toch leuk.  :clap:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 205
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #149 Gepost op: 13 oktober, 2018, 23:38 »
16 inch  waar heb je die dan vandaan?  van welke auto zijn die?
Gefeliciteerd dat de auto goedgekeurd is, Wat een gezeik voor het zo ver was.
Maar staat er zeer  :bow:
netjes bij.