Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 april, 2024, 06:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)  (gelezen 76509 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #30 Gepost op: 15 januari, 2016, 22:46 »
dank voor je toelichting, ga binnenkort even kijken. Mijn B4 bak schakelde wat soepeler, de B3 bak voel je iets meer , en moet je wat bewuster inschakelen, dus ik ga kijken of er genoeg olie in zit....
Als de klepdekselpakking tzt weer gaat lekken (of nog steeds lekt en ik kan het niet dicht krijgen) vraag ik je even om die suggesties voor het vervangen van de pakking. Greetz
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #31 Gepost op: 16 januari, 2016, 08:45 »
Er staat een hele duidelijke How To hier op het forum met foto's over hoe je de klepdekselpakking moet vervangen. Met de beschrijving bij de hand is het heel goed zelf te doen!

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #32 Gepost op: 16 januari, 2016, 09:14 »
OK, dank, als het nodig is zoek ik 'm op....
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #33 Gepost op: 29 januari, 2016, 11:14 »
Yep, hij lekt toch nog steeds  :mad:.
't Is niet veel en 't kan echt geen kwaad, maar het hoort gewoon niet voor een nieuwe auto  :mrgreen:.
Heb de HowTo gevonden, ( http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=1211.0  :bow:) dus ga eens lezen wat de tips en trics zijn, dan een pakking (of net wat ik allemaal moet hebben) bestellen en erin zetten . . .
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #34 Gepost op: 30 januari, 2016, 00:10 »
Originele  pakking bij de dealer halen, ....

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #35 Gepost op: 30 januari, 2016, 14:26 »
ja dat was ik van plan . . . . . . zie reactie bij het how-to topic  :twisted:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #36 Gepost op: 31 januari, 2016, 17:37 »
Ik wil even controleren of mijn carterontluchting open is, wie weet waar die zit. Een beetje op het woord zoekend op de site kom ik een slang en een carterontluchtings'potje' tegen. Geen foto's dus ik weet niet waar ik het moet zoeken . . .
Waar te zoeken (en hoe te controleren)?
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #37 Gepost op: 26 februari, 2016, 22:15 »
OK, mijn nieuwe klepdekselpakking zit erin en de boel lekt niet meer. Met de oude had ik met name lekkage aan de achterkant van de klepdeksel, dus er verzamelde zich wat olie op het inlaatspruitstuk, en liep olie met name langs de kop aan de kant van de versnellingsbak langs het onderblok en maakte vieze plekken op de straat. Verder zit er een soort van 'bakje' net onder de stalen montageplaat waar de versnellingsbak bediening aan het blok zit gebout, en dat stond ook vol olie en troep. Lekkage van olie is niet zo best voor het milieu (en daar rijden we toch auto voor), en een blok hoort gewoon niet te lekken of smerig te zijn, behalve HD.
Maar goed, die lekkage is met de nieuwe pakking van 7 Euro en een dik uur sleutelen en schoonmaken opgelost.

Eerder had ik ook als een gevraagd waar de olie bij de rubber dop waaronder de timing van de nokkenas kan worden verdraaid (zie foto op pagina 2 als je niet weet wat ik bedoel) vandaan zou kunnen komen. Ik heb de boel toen ik de pakking aan het vervangen was helemaal schoon gemaakt, en als je in het gat kijkt ziet het er allemaal keurig droog uit. Er zit geen olie in dat gedeelte (hoort ook niet). Na de plmn 50-60 km rijden en lekker toeren draaien is er toch weer een klein beetje olie dat tussen de dop en het aluminium zat. Ik heb het weer schoongemaakt en zal het na elke rit even doen om te kijken of het een keer ophoudt, maar waar kan het vandaan komen? 't lijkt me sterk dat het uit dat droge gedeelte komt, maar kan het niet uitsluiten. Het zou nog kunnen dat het oude olie is die er via de lekke klepdekselpakking in was gelopen (al kreeg ik niet de indruk dat het daarheen liep) die als de zaak heet wordt om een of andere reden naar boven komt, maar hoe kan dat.
Het is niet veel en het 'lekt niet langs het blok af,' maar ook dit hoort niet.

Het zou gewoon 'oud' kunnen zijn, maar als het er na elke rit weer zit is er iets anders aan de hand en heb ik waarschijnlijk een serieus probleem.
Er zit in principe toch geen (carter)druk op dat droge compartiment? Zou het door het wiel met de vertanding omhoog worden geslingerd? En hoe komt het daar dan? Langs de krukas??
Hoeveel carterontluchtingen zitten er op dit blok? Er zit er 1 op de klepdeksel, en die is gewoon open (via de slang naar het huis op de injector, zodat eventuele olienevel verbrand wordt). Als ik de olievuldop van de klepdeksel haal hoor ik 'm duidelijk snorken, maar als ik mijn hand erop doe sluit ik 'm mooi af en voel ik niets pulseren dus díe ontluchting doet het.
Is er eventueel nog een die ik kan controleren?

Nou, lang verhaal.
resumé:
Is het mogelijk dat er van binnenuit olie in het droge stuk onder dat rubberen dopje komt?.
Is er naast de carterontluchting op de klepdeksel nog een die ik kan controleren?

Ik zal als ik de indruk heb dat het blijft een keer zonder dop gaan rijden en een stuk karton over het gat spannen.
Als daar olie aan komt weet ik dat het via het getande wiel rondgeslingerd wordt, en dan is er naar mijn idee ook echt iets mis . . . . .
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari, 2016, 09:16 »
Er zit aan de zijkant van de cilinderkop,  paar cm onder het kleppen deksel ook een olie druksensor,  misschien dat die lekt?

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #39 Gepost op: 28 februari, 2016, 11:12 »
ik weet exact welke je bedoelt, maar die lekt niet. De hele cilinderkop is en blijft nu droog, ook bij het halve maantje en de druksensor die daar vlakbij in de buurt zit. Ik zie ook geen bruin spoor naar het rubber dopje toe, dus dit is het niet. ga straks weer rijden, dus kijk of het blijft of minder wordt. Met een beetje geluk is het oude olie, en dan moet het een keer stoppen. Als het blijft kartonnetje boven het gat (geen dopje) en kijken of er olie naar boven geslingerd wordt. mogelijk dat het dan ook een eenmalig iets is (eruit = eruit, leeg = leeg). laat nog wel weten, dank voor het meedenken, vreemd vind ik het wel. 
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #40 Gepost op: 28 februari, 2016, 16:21 »
Dan moet het oude olie zijn, uit het vliegwiel huis, waar dat dopje zit, daar zou geen olie uit moeten , kunnen komen.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #41 Gepost op: 28 februari, 2016, 21:11 »
ik heb ook al de indruk dat het minder wordt. Wel vreemd dat er na elk ritje weer iets nieuws zit . . .
Hou 'm in de gaten.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #42 Gepost op: 13 maart, 2016, 10:57 »
Jongens, iemand ervaring met olieadditieven die kleine lakkage's op zouden kunnen lossen, bijvoorbeeld veroorzaakt door uitgeharde keerringen? Ik heb nog steeds een kleine olielekkage aan het onderblok ergens en weet zeker dat het niet van de klepdekselpakking afkomstig kan zijn. Daarnaast tref nog steeds af en toe olie aan (loopt er tussendoor uit) bij het rubberen dopje boven het tandwiel waarmee de krukas in de goede stand gezet kan worden bij distributie vervangen. Ik localiseer het lekje aan het onderblok ergens ter hoogte van dat ''tandwiel.'  Dit kwam dus ook niet uit de klepdeksel, en komt dus ergens uit het blok. Is allemaal niet veel, ik merk het niet eens aan het oliepeil. Ermee doorrijden zou geen probleem zijn, maar wil het wel dicht hebben. Ik denk aan een beetje een oude keerring of pakking ergens. Wat kan het anders zijn?
Ik ga het blok niet uit elkaar halen, en het is nog niet erg, dus ik verwacht dat het nog hersteld zou kunnen worden met een olieadditief tegen olielekkages. Beetje andere fora afstruinend kom ik oa Lecwec tegen. Dit komt er gemiddeld vrij goed uit. Het zou in keerringen trekken en deze weer soepel maken en ook pakkingen kunnen doen opzwellen waardoor ze weer beter zouden afdichten.
Ik weet dat dit in principe een lapmiddel is, maar mijn blok uit elkaar halen ga ik niet doen.
Heeft iemand ervaring met dergelijke producten, ik wil olie en filter gaan vervangen in het spul er naar gebruiksaanwijzing bij in kiepen onder het motto 'baat het niet dan schaadt het niet' (hopelijk is dat zo). 

Iemand ervaring (+ danwel - ) met zo'n additief van een specief merk??
Evt een aanrader voor de pakking die op de plaats zit waar ik denk het lekje te hebben.
Lekken is een groot woord, het is net iets meer dan zweten.
Naast de merken die ik hieronder neerklets uit een ander forum kom ik ook regelmatig bar's leaks Motorolie lekstop tegen....

Dank voor jullie reactie weer igv ervaring met dergelijke spullen.
Het Peugeot forum gelovend zou ik op zoek moeten gaan naar Lecwec . . .

Even een stukje geleend van het Peugeot forum::
Bardahl stop leak en Abcon oil stop leak moet bij de motorolie en is afhankelijk van de soort pakking meer of minder effectief in het weer soepel maken ervan en reinigt bovendien de zuigers.
't schijnt bij polyacrelaat en siliconen pakkingen heel goed te werken en en bij Vito en Buna M een stuk minder. Dus, welke pakking zit er in ??? wie het weet mag het zeggen !!
stukje verderop:
Het middel wat Harrie bedoelt voor de keerringen heet Lecwec en dat werkt echt goed, ik noem dat geen lapmiddel. Het bevat weekmakers die de lip van de keerring weer soepel maakt. Maar een echt kapotte keerring krijg je er natuurlijk niet goed mee.

Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #43 Gepost op: 13 maart, 2016, 12:04 »
Je bedoelt dat halve "maan " robbertje tussen je kleppdeksel en cilinderkop?  Die is toch vernieuwd bij het vervangen van je kleppdeksel pakking?
Daar zou geen olie tussendoor mogen lekken, als die niet vervangen is dan een nieuwe erin zetten, en anders iets van vloeibare pakking  ofoto iets ertussen doen

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #44 Gepost op: 13 maart, 2016, 12:27 »
Nee, die bedoel ik niet, de klepdeksel is potdicht nu.
Ik bedoel deze




Excuses voor de onscherpe detail foto, maar je ziet welke ik bedoel.

Het compertiment eronder hoort droog te zijn, dus vraag me niet waarom er olie uit dit dopje komt en blijft komen.
Als i khet droog maak en 400 km ga rijden is het weer duidelijk nat en er langsop geslagen.
Ik verwacht dat het door een krukaskeerring naar dit compartiment gaat en dan door het tandwiel wordt rondgeslingerd waardoor het het langs dit dopje naar buiten naar buiten wilt...  :neutral:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.