Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 april, 2024, 03:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)  (gelezen 76455 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #90 Gepost op: 10 november, 2016, 20:14 »
Dankjewel.
Lang genoeg gezocht naar een mooie die in principe meer dan 10 jaar mee kan, dus ik ben er ook erg tevreden mee.
Heeft wel even geduurd voor het voor mijn gevoel 'mijn' auto was, maar na de laatste dingen die ik eraan heb gedaan is daar een flinke stap voorwaarts gemaakt. Morgen de jaarlijkse 'grote dag.' Ik verwacht niets (of in elk geval niets serieus, maar het is aan de APK keurmeester te bepalen of dat ook daadwerkelijk zo is ....
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #91 Gepost op: 11 november, 2016, 17:20 »
Nee niet dus.
Aandrijfashoes rechts aan de wielkant lek en wiellager LA moet vervangen.
Twee punten waar ik al aan twijfelde dus het zijn geen onterecht geconstateerde mankementen.
Ze waren verder wel onder de indruk van hoe de wagen eruit ziet en hebben met zo ongeveer alle monteurs een blik onder de kap geworpen, (maar dat was niet genoeg voor goedkeuren).
de vervaldatum is de 17e, het bedrijf heeft niet eerder tijd dan 8 dec.
ga morgen proberen bij twee andere bedrijven of ze eerder tijd hebben.
voor de aandrijfas zou ik evt op de loop een andere kunnen halen. kost 5 tientjes of zo (max) en zit er zo in.
lager vervangen zou ik ook wel zelf kunnen, maar denk dat ik alle dingen ga laten doen als iemand eerder tijd heeft.
In principe riskeer ik een boete na de vervaldatum.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #92 Gepost op: 11 november, 2016, 17:39 »
Voor een gescheurde aandrijfashoes hoef je toch geen compleet nieuwe aandrijfas te kopen? Hoesje vervangen is voldoende.. Of is de homokineet al stuk gelopen (ratelen)

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #93 Gepost op: 11 november, 2016, 18:11 »
homokineet is nog goed. ga waarschijnlijk een nieuw hoesje doen. de kosten van het vervangen zijn 95% arbeid en 5% hoesje. Als ik het vervangen zelf doe is een hoesje inderdaad goedkoper. Als ik het moet laten doen is een hele as kopen (op de sloop) en die zelf vervangen goedkoper dan het hoesje inclusief de arbeid. Zo bedoelde ik het.
Wiellager ga ik ws ook zelf doen, al eens eerder gedaan, stelt ook niet zo heel veel voor dacht ik me te herinneren.
Zal eens kijken of er howto's voor deze onderdelen op het forum staan. Altijd handig met nog net even wat tips voor leken zonder specialistische apparatuur.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #94 Gepost op: 11 november, 2016, 20:47 »
Voor een wiellager vervangen heb je volgens mij wel redelijk specialistisch gereedschap nodig, in ieder geval om het oude lager te verwijderen (correct me if i'm wrong)

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #95 Gepost op: 11 november, 2016, 23:14 »
Als jij de auto langs de kant van de weg laat staan bekeuren ze de eerste 2 maanden niet aldus RDW. Liep er tijdje geleden ook tegenaan...
Voor lagers voor is een pers makkelijk, anders met doppen, ringen en draadeind aan de gang. Achter heb je bij trommels genoeg aan huis tuin keuken gereedschap.
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #96 Gepost op: 11 november, 2016, 23:16 »
in principe wel om de oude lager uit de remtrommel te tikken. wat ook werkt is met een drijver schuin op de buitenste ring van de lager deze langzaam eruit kloppen. Als je daarna een paar hapjes uit die ring slijpt heb je gelijk een mooie ring waarmee je je nieuwe lager in de trommel kunt kloppen zonder daarbij kans te lopen om direct het lager aan gort te slaan, want je slaat niet direct op het nieuwe lager. Als ie vast zit kun je door de drijver op die hapjes te zetten het 'hulplager' er weer vanaf tikken. Ik heb dit wel eens gedaan, maar is vrij omslachtig, en kost een 'leek' wel veel tijd. Als ik nog een bedrijf kans vinden dat het voor mijn APK vervaldatum kan doen ga ik daarvoor.  Ik hoorde net nog dat de auto 1 maand over de APK vervaldatum heen mag zijn voor je een bekeuring kan krijgen. Ik twijfel aan deze opmerking, maar weet iemand van jullie hier meer van? Dat zou me iets meer ademruimte geven. 

EDIT: laatste vraag inmiddels beantwoord. Is dit een absoluut rechtsgeldig feit??
Is dit ergens 'zwart op wit' te vinden op de site die wat officieler is dan een forum ? :mrgreen:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #97 Gepost op: 11 november, 2016, 23:19 »
Alles bij mekaar nog geen uurtje werk,
Aandrijfas eronder uit, buitenste homokineet eraf, nieuwe as hoes erop, en weer monteren
Achterwiel lager, remtrommel eraf, is in  99 procent van de gevallen  alleen  het buitenste lager de boosdoener
Nieuw lager is binnen 5 minuten  ook gemonteerd....

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #98 Gepost op: 11 november, 2016, 23:25 »
uurtje werk zal niet helemaal waar zijn als ik kijk wat het werkplaatsbedrag voor deze handelingen zal zijn. Voor een zelfklusser zal het door minder ervaring waarschijnlijk iets lager duren. Als ik het in een middag zou doen zou ik al tevreden zijn hoor. Voor alles repareren inclusief de APK 340 Euro. APK zal 4 tientjes zijn, wiellager incl montage 110 en dus 190 voor de hoes. (ik heb het niet zelf bedacht). Met het uurtarief kun je berekenden dat ze er we er wel wat uurtjes voor rekenen. Maar heel moeilijk zal het inderdaad niet zijn. Ik kijk wel even. Geen onoverkomelijke dingen. Komt wel goed.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline catch me

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 360
  • Karma: +1/-0
  • Woonplaats: sweet lake
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #99 Gepost op: 11 november, 2016, 23:43 »
Roger,

Vindt t jammer  dat je zo ver woont, ben zo'n beetje groot geworden  met de passat  35i,  golf etc, en geloof me,  het is echt niet teveel werk
Snap de garage ook, uurtarief....etc,
Maar een aandrijfas  demonteren is....niet zoveel  werk, homokineet eraf, nieuwe  hoes erom...maximaal 30 minuten
Achter lager idem,  kan 't met m'n ogen dicht....dus frustrerend  om de tarieven  te zien, horen....maar snap de garage wel, die moeten ook wat verdienen .....
Kijk of je een goede vraagbaak  kan krijgen, of kijk op  YouTube   voor wat  je het zelf kan doen,  zeker, als je het goed  leest en nadenkt kan je het in 2 maximaal 2,5 uur zelf ook doen, , scheelt  hoop geld denk....
Denk als ik zo lees wat je in 't verleden al gedaan hebttm,  dat je dit ook makkelijk zelf kan, ....maar bereid je goedvoor,     't is echt niet zo moeilijk.....



Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #100 Gepost op: 12 november, 2016, 09:47 »
Je hebt helemaal gelijk.
Eigenlijk zonde om zoveel geld te betalen voor iets dat best zelf te doen is.
Ik heb net nog even een rondje gemaakt op zoek naar iemand die het voor mijn vervaldatum kan doen voor een acceptabel bedrag. Zo ben ik ook bij het bedrijf waar mijn buurman zijn auto altijd laat onderhouden en keuren geweest,en daar kunnen ze aankomende woensdag de klus klaren voor maximaal 200 Euro. Mijn buurmans is al jaren tevreden klant bij dat bedrijf, dus één referentie heb ik. Voor dit bedrag mogen zij het doen. Nog steeds geld uitgeven voor iets dat ik zelf zou kunnen, maar nu koop ik af dat ik na drie keer een dag werken nog 3 avonden bij 4 graden moet gaan klussen. 't Is goed zo.
Woensdag deze reparatie laten uitvoeren, vrijdag weer naar de APK voor goedkeuren en afmelden en dan ben ik voor max 240 Euro klaar.
 Toch 100 Euro minder dan het bedrag dat ik gisteren te horen kreeg dus weer een keer 'gratis' tanken  :clap:

Van wat ik weet wat nu (na komende week) nog moet:
Electra trekhaak aansluiten, draden trekken voor speakers achter, gele KONI's monteren en de distributie vervangen.
Ik weet niet hoelang de riem erin zit, dus dan beter te vroeg dan te laat vervangen.
Dan gelijk ook maar de V-snaren als je toch bezig bent en misschien ook wel de waterpomp.
Je hoort vaak dat die meegenomen wordt , maar is dit eigenlijk echt nodig??

Voor volgend jaar ook de auto ergens in de zomer laten keuren.
Als er dan 'geklust' moet worden is het in elk geval een beetje in het seizoen.
Lang licht en niet stervens koud.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #101 Gepost op: 21 augustus, 2017, 21:31 »
Binnenkort weer eens en bezoekje aan de APK keurmeester brengen.
Ik verwacht dat de achterasrubbers aan de beurt zullen zijn.
Er zitten vrij veen droogscheuren in.
Volgens mij is dat een flinke kloteklus, dus ik vrees qua arbeidsloon het ergste.
Als dit daadwerkelijk zo is, welke rubbers adviseren jullie?
Originele van VW?
Aftermarket spul?
Ik heb wel eens gehoord dat er verschillende hardheden zijn voor de silent blocs...
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #102 Gepost op: 22 augustus, 2017, 08:01 »
Ik heb nog een nieuw setje liggen. Bij interesse mag je ze van me overnemen

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 275
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #103 Gepost op: 22 augustus, 2017, 19:27 »
originele van VW of aftermerket?
Ik ga ze zelf niet vervangen , dus ze gaan pas als de APKboek het nodig vindt.
Om die te vervangen kun je het halve ding slopen toch? Schokbrekers lossen aan de onderkant, achteras eronderuit, rubbers vervangen en de boel weer terugzetten toch, of zie ik een beer op de weg en zou ik het zelf kunnen om de APKboer voor te zijn?
Ik heb geen hefbrug. Als ik zulk soort dingen doe moet het met krikken en assteunen.
Helaas woon je wel ver weg voor een setje rubbers die me waarschijnlijk hier dichtbij ook de kop niet gaan kosten. De kosten voor het vervangen zullen waarschijnlijk een veelvoud ervan zijn.  :cry:
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #104 Gepost op: 22 augustus, 2017, 20:02 »


Volgens mij inderdaad achteras er onder weg halen. Oude lager eruit tikken en nieuwe erin persen. Volgens mij moet je hier een pers voor hebben. Sommige mensen halen de as er zelf onderuit en brengen de losse as naar een garage om de nieuwe lagers erin te persen. Ik heb de lagers niet meer nodig omdat de auto in kwestie niet meer is. Ik woon misschien niet in de buurt, maar ze kunnen ook gewoon met de post mee hoor. Het kan met een krik en assteunen maar is wel bewerkelijk