Recente berichten

[28 december, 2023, 16:09]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 maart, 2024, 23:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)  (gelezen 75315 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #120 Gepost op: 20 juli, 2018, 14:52 »
Inmiddels weet ik dat de olie die zich verzamelt op het inlaatspruitstuk van het gesklephuis blijkt te komen. Veel is het niet, maar er is wat uitgekomen. Dat kan alleen maar betekenen dat dit olie is die via de carterontluchting in het inlaattraject is gezogen/geblazen.  't Zou er niet uit mogen komen en ik fix het wel een keer, maar eerst het volgende ...



:sad:
Afgekeurd op twee dingen die ik voor mijn vervaldatum in september nog moet doen om 'm weer goedgekeurd te krijgen.
1. rem linksvoor loopt iets aan, naar verwachting de remklauw even schoon en weer gangbaar maken en dan is dat klaar.
2. veer rechtsachter is gebroken. De laatste 5 cm of zo. Je merkt en ziet er niets van, maar 't mag niet, dus ik moet een nieuwe veer. Aangezien ik toch nog een set gele Koni's heb waarvan het er nog steeds niet was gekomen ze te monteren ga ik dit combineren.
De garagist vertelde me dat in principe het vervangen van alléén de gebroken veer prima is, mits uiteraard door een met dezelfde hoogte. Mijn gevoel zegt dat ik beter beide veren kan vervangen. Dan weet je zeker dat je twee dezelfde hebt met de zelfde veerkarakteristiek, lengte, etc.
Wat is jullie advies? Zowel voor één of beide veren vervangen als voor welke veer of veren het beste te nemen.  Ik wil wel kwaliteitsveren in de originele lengte, hoogtens 1-2 cm langer. De schokdempers die ik erop ga zetten zijn ook de originele 'cross country' lengte, geen verlaagd schroefsetje.  De veerklemgereedschap heb ik de vorige keer geleend van iemand die inmiddels is overleden, dus lenen gaat niet meer, maar desnoods gebruik ik het gewicht van de auto om de veer in te drukken en 'm dan met sjorbanden ingedrukt te houden tijdens het plaatsen in de schokdemper. Sjorriemen hebben de vorige keer toen ik alleen ingedrukte veren heb gewisseld ook gewerkt.

EDIT: Nou ik weet het eigenlijk niet. In eerste instantie dacht ik dat de veer een beetje uit het midden van de veerschotel zit en dat de veer tot in een uitsparing in die schotel zou moeten vallen, maar aan de andere kant ziet het er exact hetzelfde uit. Misschien is het met de wagen op de wielen niet heel goed te beoordelen, dus ik zal 'm morgen eens even opkrikken en kijken of ik dan kan zien dat er inderdaad iets niet in orde is. Als ik dit zo zie, begrijp ik wel dat ik er niets van voel of gemerkt heb tijdens het rijden.



Voor het aanschaffen van 1 of twee nieuwe veren: er staan 1 blauwe stip en twee witte stippen op een zwarte veer.
Heeft iemand enig idee of hieraan is af te leiden welke veer ik heb?
 
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #121 Gepost op: 21 juli, 2018, 12:47 »
Inderdaad, met de wagen uit de vering getrokken is het duidelijk zichtbaar.



Aan de bovenkant een stuk afgebroken. Graag jullie advies. Zie mijn vragen in mijn post van gisteren:
- Eén of beide veren vervangen.
- Welke heb ik (is dat aan de stippen te zien)?.
- Wat zijn goede veren, en waar te halen?

Thx.   :bow:

Ik zit zomaar even wat te klikken en kom dit tegen:
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/vering-10213/vw/passat/passat-variant-3a5-35i/1916-1-8?parameter%5B100%5D=HA
Ik heb hier geen ervaring mee, de merken zeggen mij niets, duurder = beter?
Daarnaast kom ik verschillende lengtes tegen, ik wil evt een cm langer dan ik nu heb. Ik verwacht dat ik nu origineel heb.

Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 209
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #122 Gepost op: 21 juli, 2018, 21:10 »
Ga niet met spanbanden kloten, koop een een setje verenspanners.
Twee vervangen is altijd beter, maar het is best een klusje door het verwijderen van allerlei kappen aan de binnen zijde.
Je ziet dan ook gelijk of de binnenschermen roesten of niet.
Ik kwam toen een klein lasklusje tegen.
Ik zelf zou er 1 bestellen en alleen de kapotte vervangen.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #123 Gepost op: 22 juli, 2018, 09:57 »
Er zit verschil tussen de veren van een variant en sedan

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #124 Gepost op: 22 juli, 2018, 10:23 »
Ik ga de schokdempers rondom vervangen, en heb de kofferbakkappen inmiddels zo ver verwijderd dat ik bij de bovenste schokemperbouten kan. Ik heb besloten voor twee nieuwe veren te gaan om een eventueel onderling verschil uit te kunnen sluiten. Daarnaast heb ik geen idee welke veren ik nu heb, dus ook niet welke ik erbij zou moeten kopen bij vervangen van slechts één veer.
Verschil in veren voor de variant en de sedan heb ik al opgemerkt, maar ook voor de Variant zijn er veren met verschillende specs, dus ik kan mijn keuze niet gemakkelijk ergens op baseren.

https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/chassisveren-bladveren/volkswagen/passat-variant-3a5-35i-bouwjaar-1988-02-1997-05/c470-492-12600.html?utm_expid=.NpOrm72RTXaAE-wVg7ax-w.0&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.winparts.nl%2Fonderstel--amp--aandrijving%2Fonderstel--amp--aandrijving%2Fschokdempers--amp--veren%2Fchassisveren--amp--bladveren%2Fc470.html
 
https://www.besteonderdelen.nl/auto-merk/auto-onderdelen-vw/passat-variant-3a5-35i/1916/10213/vering.html?criteria%5B100%5D=HA

Een hele lijst aan veren voor montage aan de achteras van mijn B3.
Passat Variant, 3A5, 1.8 RP motor. Dat kan niet missen. Dat is maar 1 model!
Verschillende merken kan ik uiteraard inkomen, maar ik zou verwachten dat de veren die voor dit model auto een zelfde lengte zouden hebben.  Er blijkt echter flinke variatie in lengte. Zelfs van hetzelfde merk zijn soms meerdere modellen met een verschillende lengte geschikt voor dezelfde auto! (de kortste = 367 mm, de langste is 394 mm)

Hoe weet ik nou welke ik moet hebben, of het beste kan hebben??
De opgegeven lengte is uiteraard de lengte in ontspannen toestand, maar betekent dat dat ze bij het dragen van het  gewicht van de auto allemaal in dezelfde originele hoogte uitkomen en dat het hierdoor in feite niet uitmaakt welke ik monteer?

Bijgaand nog een plaatje van de gele Koni's die inmiddels weer geel zijn.



De ergste roest is eraf, voorzien van twee lagen Brunox, een laagje grondverf en 2 lagen gele verf.  Na goed uitharden spuit ik ze nog wel in met die zelfde wax voor aan de binnenkant van de deuren zodat het wat langer zal duren voor de verf er weer compleet vanaf zal roesten (al hou je het toch niet tegen).

Wat ik oa ben tegengekomen is een veer waar speciefiek RP en ABS motor bij stond. Deze veer is vervanging van OEM part VW 333511105 of VW 333511105 A, en is 375 mm lang, 115 mm uitw diameter.
https://www.besteonderdelen.nl/swag-9468330.html
Wat ik nu heb gemeten aan mijn veer is 112 mm.

Wat erop zou horen is oa deze:
https://www.besteonderdelen.nl/kyb-832759.html
Kayaba is Japans, oa. hofleverancier van Honda, en deze veer heeft exact dezelfde specs en het hierboven vermelde OEM nummer
25,50 per stuk en 10 euro verzending, dus 61 Euro. Da's te doen.
Bij geschikte voertuigen: VW Passat B3/B4 Variant (3A, 35i) ; 1.8, Bouwjaar 02.1988 - 05.1997, 1781 ccm, 90 PK

Volgens de link hierboven past dit er ook allemaal op. (op OEM part nummer)
BILSTEIN: 36-130795
KAMOKA: 2120072
KILEN: 65200
LESJÖFORS: 4295011
MAPCO: 70853
METZGER: 2240954
MEYLE: 100 739 0010
MONROE: SP0410
Magnum Technology: SW064MT
RUVILLE: 895467
SACHS: 996 343
SPIDAN: 48209
SUPLEX: 39047
TRISCAN: 8750 2967
TRW: JCS174

De veer waar ik het RP / ABS geschikt bij heb zien staan staat hier dan weer niet bij.
Daarbij staat één alternatief, Bilstein, maar dan weer een andere : FEBI BILSTEIN: 39756
dat is deze https://www.winparts.nl/onderstel-aandrijving/chassisveren-bladveren/volkswagen/passat-variant-3a5-35i-bouwjaar-1988-02-1997-05/c470-492-12600/chassisveer-39756-febi/p369940.html?utm_expid=.NpOrm72RTXaAE-wVg7ax-w.0&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.winparts.nl%2Fonderstel-aandrijving%2Fchassisveren-bladveren%2Fvolkswagen%2Fpassat-variant-3a5-35i-bouwjaar-1988-02-1997-05%2Fc470-492-12600.html%3Forder%3Dprijs

Ik begrijp dit echt niet.
De MAPCO veer die in de lijst hierboven staat heeft 112 mm en is een heel stuk langer (405 mm!!) Is dat dan een slappere veer die onder het gewicht van de wagen verder zal inveren waardoor de lengte als de wagen op de wielen staat hetzelfde is ?????

deze ook: https://www.besteonderdelen.nl/spidan-7444655.html

En ik kom veren tegen met 119 mm uitw diameter, die OOK op dezelfde auto met dit bouwjaar zouden moeten passen.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp dit niet.

Weet iemand hoe dit is bedacht . . .  :?:
Zoveel verschillende veren met hetzelfde OEM nummer .....  :?:

EDIT: de Kayaba RC5490 besteld.
Bevindingen volgen . . .





Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #125 Gepost op: 09 september, 2018, 19:42 »
Wat een gezeik allemaal.
Sinds de vorige post twee veren besteld bij AutoDOC / besteonderdelen.nl (dat is hetzelfde).
Na drie pogingen heeft DPD het pakket afgeleverd maar er bleek maar één veer in de gehavende doos te zitten.
Kilometers mail met de klantenservice die geen service is is nu, zo'n 7 weken na bestellen van de veren de moraal van het verhaal dat het mijn schuld is en ik het pakket niet had moeten accepteren. Ik was al blij dat het eindelijk bezorgd was en wilde verder met mijn auto. 
Op dag één van mijn melding wisten ze dat ik het pakket had ontvangen , dus geaccepteerd, anders had ik het natuurlijk niet geweten en ook niet de gevraagde foto's kunnen maken. Dan nog moet er WEKEN een onderzoek gedaan worden met DPD waaruit deze conclusie blijkt. Het is schandalig. DPD neemt haar verantwoordelijkheid niet, maar dan moet toch op zijn minst het bedrijf waar ik de veren gekocht heb dat doen, en ipv zeggen dat het ze 'heel erg spijt en zoek het verder maar uit' mij een veer naleveren en DPD op het matje roepen. Ik ben hun klant (nee . . .WAS hun klant).
Ik was royaal op tijd voor de APK met het bestellen van veren etc. Nu is het over een week gedaan met mijn goedgekeurde auto, dus mag ik er niet meer in rijden.

Maar goed, één achterveer is geleverd. Deze gemonteerd in plaats van de gebroken achterveer en op een gele KONI. Aan de andere kant de oude veer gemonteerd op een KONI. Dat gaat goed, het is in balans en de rijhoogte is links en rechts hetzelfde.
Aan de voorkant heb ik ook de gele KONI's geplaats met de veren die al onder de auto zaten, maar de rijhoogte aan de voorkant is nu veel te hoog. Geen gezicht! Daarnaast is de ophanging aan de linkervoorzijde heel luidruchtig. Een kloinkend geluid etc bij bochten en inveren. Ik denk doordat de hoek waarmee de aansdrijfas naar de fusee gaat niet meer klopt (te groot is). 't Zal de homokineet wel zijn die ik hoor.

Hier ga je de APK niet mee winnen. 
Ik ga morgen maar even vragen of ik 'm met twee gele KONI's achter en twee originele schokdempers voor mag brengen.
Het is niet optimaal, maar in elk geval per as gelijk, en er is mee te rijden. 
Ik blijf veren en dempers wisselen zo, maar in dat geval wissel ik ze terug zodat ik in elk geval een geldige APK heb en kan rijden.

De KONI schokdempers zijn eerder gebruikt op mijn B4 passat (ook 1.8, ook station). Daarop stonden en zaten ze goed.
Ik heb de indruk dat de bovenste veerschotelconstructie in de constructie van de B3 lager zit dan die bij de B4.
Kan dat kloppen? Wat moet ik hebben om de boel goed te krijgen? Of zijn de schokdempers van de B3 korter?
Dat kan bijna niet want volgens KONI zijn deze schokkers voor zowel de B3 als de B4.
Zijn bovenste veerschotel en bovenste rubberstuit van de B4 anders (platter) dan die van de B3 en ben ik er als ik de B3 spullen vervang door die van de B4? Op de B4 bleef de hoogte wel hetzelfde na vervangen van de 'als origineel' Monroe schokdempers door de KONI's met gebruikmaking van de veren die daar toen opzaten.

Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Vincent86c

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 424
  • Karma: +2/-0
  • Woonplaats: Schagerbrug
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #126 Gepost op: 10 september, 2018, 06:57 »
Wat een gedoe allemaal. Je had beter een paar gebruikte veren van een sloper kunnen halen. Waarschijnlijk goedkoper en gelijk de juiste. Het gebonk wat je linksvoor hoort is of onjuiste montage van de bovenste veerschotel, of je toplager heeft het begeven. Dit geeft allebei zo'n geluid. Succes met de APK

Offline 35i-cruiser

  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 3978
  • Karma: +9/-0
  • Woonplaats: Wageningen
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #127 Gepost op: 10 september, 2018, 19:42 »
Autodoc...tja mij hadden ze ook eens goedkoper spul gestuurd dan ik besteld had want lag niet op voorraad... werd niks gemeld of verrekend, alles terug gestuurd...

Apk mag met verschillende merk dempers voor/achter.

Er bestaan verschillende veerschotels/lagers. Wellicht dat daar de bonk vandaan komt...
35i: Geschikt voor alle leeftijden.
-Passat '93 wanneer droog/geen pekel                                     -Golf 1 cabrio '84 voor mooi weer
-Honda Pan European ST-1100 ABS/TCS '93 voor mooi weer      -Volvo V40 T4 '97 motorrevisie project          -Seat Arosa '00 daily

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #128 Gepost op: 10 september, 2018, 19:56 »
Dank voor jullie reacties.
Naast het merk schokdempers zijn het dempers met verschillende dempingskarakteristieken.
Slappe originele 'fietspompen' en stugge gele Koni 'sportschokdempers.'

Op de schokdemper na heb ik alle onderdelen die ik had hergebruikt. Schotels en lagers dus.
Het kan maar op één manier in elkaar en zit goed in elkaar.
Er kraakte niets en de rijhoogte was OK met de originele schokdempers.
 
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #129 Gepost op: 10 september, 2018, 21:19 »
Ga er even voor zitten, het is een heel verhaal en plaatjesboek geworden.
Moraal van het verhaal: ik heb de oorzaak van het hoogteverschil tussen origineel en koni gevonden, maar nog niet de oplossing.

Op een gegeven moment ga je echt aan jezelf twijfelen.
Ik heb afgelopen weekend de boel in elkaar gezet zoals ik het uit elkaar heb gehaald.
Zo ziet het er aan de onderkant uit.


Zo aan de bovenkant


met de aanslag erop zo.


Als je de bout die helemaal bovenop komt aandraait zit de aanslag op de 'sleufmoer' die op het toplager komt, maar er zit dan ruimte tussen het plaatwerk en die aanslag. Bij opkrikken van de wagen waarbij het wiel komt te hangen trek je die aanslag dus naar beneden.
Dit is toch niet OK? Zo zat het in elkaar.

Iets anders dan in de B4

tov de B4 komt bij de B3 boven de veerschotel (nr 5) dat ringlager (nr 6), maar daarna EERST het toplager (nr 8) en daarboven de moer om het toplager mee vast te zetten (nr 7). Dat zaakje dan in de wagen zetten en daarna van bovenaf de aanslag (nr 9) en de moer (nr 10) erop.

Klopt dat? Dit is in elk geval wel zoals ik het uit mijn passat B3 heb getrokken en identiek weer opgebouwd.
mn het feit dat de aanslag (onderdeel 10) niet strak tegen het plaatwerk zit vind ik heel vreemd. Ik heb er niet op gelet hoe dit zat toen ik het demonteerde. Wat is hier aan de hand? Zit dit goed?

Moet de moer (nr 7) bij de B3 toch óók onder het toplager???
Net zoals bij de B4 dus, en zit mijn toplager er op de kop in dan?

Zoals ik het nu heb is wel exact zoals het zat.....

Hoe langer ik er zelf naar kijk hoe meer ik begin te denken dat ik de boel in de zelfde volgorde moet opbouwen als in het plaatje van de B4, en dat mijn toplager OP DE KOP is tussengebeouwd. Als je 'm omdraait zit de boel na montage van de aanslag (nr 9) waarschijnlijk WEL strak vast. Dit klopt niet! (maar 't is wel zoals het zat .....)

EDIT:
Net nog even de zooi weer uit elkaar getrokken.
Het zit toch echt wel in elkaar zoals het hoort



De volgorde van opbouwen zoals het zat en ik het heb gedaan is dus anders dan bij de B4 poot.
rubberstuit om de plunjer, daarop een ringetje, daarop de bovenste veerschotel, daarop het toplager, daarop de mooer om het toplager te borgen, dat inbouwen in de wagen, daarop de aanslag en dan de moer. 


Voor het verschil in lengte denk ik dat ik de reden ook heb.
De KONI is een paar cm langer tussen de bevestiging bij fusee en de onderste veerschotel.


Dit verschil is dus een werkelijk verschil. Om 'm lager te krijgen zal
- ik een kortere veer moeten hebben, OF
- een bovenste veerschotel met minder hoogte, waardoor de bovenzijde van de veer het verschil in lengte tussen de poten hoger komt te zitten. Moet ik die van de B4 dan hebben? Daarop zaten de schokdempers goed met originele veren.
Dit is de totale hoogte van de schotel en toplagergedeelte van mijn B3.

Dit ga ik niet op korte termijn oplossen, dus ik denk dat ik de boel maar weer terug ga zetten op de originele fietspompen, lagers even lekker invetten en dan zal het gekraak ook wel verleden tijd zijn. In feite dan na 4x schokdempers wisselen terug naar wat ik had.  :neutral:
Dan na de APK eens bedenken hoe ik de KONI's eronder krijg met de wagen op de goede hoogte.

Nog een paar vraagjes na al deze plaatjes.
- KLOPT HET DAT DE BOEL MET SPELING AAN DE BOVENZIJDE IN DE AUTO HANGT ??
Zie een van de eerste foto's. Er zit zo'n 5-10 mm ruimte tussen plaatwerk en de onderkant van de aanslag (onderdeel 9).
Klopt dat? Hoort dat?
- Mag de auto met slappe voorschokkers en stevige achterschokkers door de APK (wel per as identiek)
- Niet voor nu, maar mag je de voorveren inkorten door aan de onderkant een halve winding af te slijpen om de gewenste rijhoogte te verkrijgen? Uiteraard aan beide zijde hetzelfde stuk amputeren , of is dit een onwettige aanpassing?
De veer zal er ook iets stugger door worden (want korter), maar dat is op zich zeker geen probleem.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #130 Gepost op: 15 september, 2018, 19:41 »
Dat met de toplager/veerschotel van de B4 gaat 'm niet worden.
Ik heb wel twee nieuwe veerpoot/lagersetjes met hulsmoer besteld.
Voor die 20 Euro weet ik dan wel zeker dat ik weer nieuwe kraakvrije lagers heb.

De Koni schokdempers zijn een stukje langer dan de originele schokdempers waardoor de toename in hoogte is verklaard.
Ik zal dit verschil moeten compenseren door veren te kopen die als de wagen op de wielen staat zo'n 3 - 5 cm korter zijn dan de veren die ik er nu onder heb. Maar hoe ga ik erachter komen welke veren dat zouden moeten zijn?

Net zoals met de achterveren worden verschillende lengtes van veren in onbelaste toestand opgegeven, maar dit hoeft helemaal geen verschil in belaste toestand op te leveren. Een lange slappe veer zakt waarschijnlijk tot dezelfde lengte in als een korte stuggere veer. 

Wie weet raad?
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.

Offline jomarini

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 209
  • Karma: +0/-0
  • Woonplaats: Zevenaar
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #131 Gepost op: 16 september, 2018, 12:17 »

die mooie gele koni 's zou  ik houden.  maar zijn iets te lang.
Zit er maar 1 ding op en dat is een winding van de veer eraf slijpen.
Nadeel is wel dat je veerring nog stugger word.
En  ja dat vinden oude mannen  :neutral: ( ik  dus)niet fijn meer.
Behalve veel werk , heb je weinig te verliezen. De spullen heb je immers, voor de handel verkoop brengt het niets op, en je moet duur terug kopen.

Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #132 Gepost op: 16 september, 2018, 13:40 »
Dat inkorten van de veer was inderdaad ook mijn idee, maar de onderste winding van de veer vlakt weer wat af waardoor de veer wat mooier in de veerschotel past.  Als ik die laatste winding eraf haal vrees ik dat de veer niet mooi in de veerschotel ligt en er mogelijk ook nog wel eens uit zou kunnen springen. Daarnaast weet ik niet of de APK-meneer het eens zal zijn met een afgslepen veer. 
Het liefst zou ik twee kortere veren kopen, maar ik heb geen idee welke ik dan zou moeten hebben. Heel misschien gaat de plattere bovenste veerschotel van de B4 nog passen onder het veerputrubber van de B3 . .
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.


Offline Roger

  • 35i Beginner
  • ***
  • Berichten: 274
  • Karma: +0/-0
  • Eindelijk die B3.
Re: Roger's 2e 35i Passat (B3; Variant, 1.8 GL)
« Reactie #134 Gepost op: 17 september, 2018, 23:43 »
Dank voor de suggestie. Ik heb even een mail gestuurd met de vraag hoe dit gaat werken en of de afbeelding klopt met de werkelijkheid (of illustratief is) Het gat lijkt me nogal groot. Ik denk dat het de bedoeling is dat het rechstreeks tegen de stalen schijf aankomt die onder het veerpootrubber zit. Dan scheelt het inderdaad de hoogte die de originele veerschotel 'teveel' heeft in mijn geval, dus dan zou ý 'm net kunnen zijn.  Als het gaat werken werkt het. Ik laat het zeker weten.
Peugeot 104 (1982),
Daihatsu Charade 1.3 TXi (1990),
Passat B2 Hatchback CL 1.8 (1988),
Passat B4 Variant CL 1.8 (ABS) 1995,
Passat B3 Variant GL 1.8 (RP) 1991.