Recente berichten

[01 april, 2024, 21:31]

[04 december, 2023, 17:05]

[30 november, 2023, 21:40]

[06 oktober, 2023, 23:25]

[27 juli, 2023, 11:59]

[22 april, 2023, 20:03]

[26 januari, 2023, 17:56]

[10 januari, 2023, 23:07]

[10 januari, 2023, 22:40]

[29 december, 2022, 14:18]

[24 december, 2022, 16:29]

[18 oktober, 2022, 20:16]

[12 augustus, 2022, 23:53]

[04 augustus, 2022, 08:43]

[20 juli, 2022, 21:01]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 april, 2024, 04:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: [How-to] Wiellager voor vervangen  (gelezen 4240 keer)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline darkproject

  • 35i Vraagbaak
  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2523
  • Karma: +0/-0
[How-to] Wiellager voor vervangen
« Gepost op: 09 januari, 2008, 21:27 »
t is dan wel van een polo 86c

maar bij de 35i ed werkt t op dezelfde manier

Hoe gaat het vervangen van een voorwiellager in zijn werk?

Benodigdheden:

- pers (met een bankschroef schijnt het ook te kunnen)
- goede 2-benige poelietrekker
- nieuw lagersetje (duh)


Werkwijze:

Nadat de veerpoot gedemonteerd is kan als eerste de naaf uit het lager geperst worden.
Hierbij het lagerhuis zelf ondersteunen en de naaf ruimte geven om naar beneden te kunnen.
Van de achterzijde van de veerpoot de naaf eruit persen:


De buitenste helft van het binnenste lagerdeel blijft aan de naaf vastzitten, dit blijft er van het lager over (achterkant):


En aan de voorkant:


Helft van het binnenste lagerdeel zit op de naaf:


Deze ring is het beste met een goede poelietrekker te verwijderen.
Op de foto is nog geen extra dop uit de doppendoos geplaatst tussen naaf en strookje metaal om de ring helemaal van de naaf te krijgen.
Deze poelietrekker trekt de 'benen' zelf bij elkaar zodat deze goed op hun plek blijven:


In de naaf zitten 2 uitsparingen voor de poelietrekker:


Ring eraf:


De kale naaf:


De rest van het lager in de veerpoot kan er uitgeperst worden als de veerringen (2x) zijn verwijderd:


Van de achterkant van de veerpoot het lager eruit persen. Ik heb hier een grote ring gebruikt die net iets kleiner is dan het lager zelf.


Het lager is eruit, alle onderdelen op een rijtje:


Op naar het nieuwe lager.
Dit zit er in een nieuw origineel VW lagersetje:
- lager (SKF)
- 2 veerringen
- moer voor buitenste homokineet (centrale asmoer)
- bout met moet voor draagarmbevestiging aan veerpoot
- moer voor stuurkogel
- moer voor draagarm-stabilisator verbinding


De opstelling:


Lagerhuis ondersteunen en oud lager gebruiken om nieuw lager in te persen zodat de kracht mooi op de buitenste lagerrring komt.
Heb het oude lager rondom afgeschuurd zodat het iets kleiner is qua diameter en daarom niet vast blijft zitten in de veerpoot.


Het ingeperste nieuwe lager, zie de opgedeelde binnenste lagerring:


Veerring gemonteerd (voorzijde):


En achterzijde:


Daarna de naaf inpersen, hierbij aan de achterkant van het lager de binnenste lagerring ondersteunen (zie volgende foto) :


Belangrijk: het ondersteunen van de binnenste lagerring, zodat bij het inpersen van de naaf het lager zelf niet belast wordt:


KLAAR!


Problemen bij het losdraaien van de naafmoer?
Dan is de arm van de ratel niet lang genoeg  :D
Niet elke ratel is hiertegen bestand trouwens...
of je neemt een luchtsleutel zoals ik  :mrgreen:

Deze moer bij het monteren weer vastzetten met een aanhaalmoment van 210NM
STATIC DRIVERS , CAN'T GET IT UP ...

golf mk1 5drs 
 golf mk3
 passat B5 on air

Offline jetta16v

  • Globaal Moderator
  • 35i Uberspammer
  • **********
  • Berichten: 10980
  • Karma: +44/-2
  • Woonplaats: somewhere in the Netherlands
[How-to] Wiellager voor vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari, 2008, 00:01 »
mooie illustratie maarre uhm heeft iedereen ook een lagerpers ?
voor de rest met foto's enzo perfect weergegeven  :bow:
it is what it is , and isn't it what it is then it aint what it is :-P

Offline darkproject

  • 35i Vraagbaak
  • 35i A-holic
  • ******
  • Berichten: 2523
  • Karma: +0/-0
[How-to] Wiellager voor vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari, 2008, 17:46 »
staat erbij
t is ook met een bankschroef te doen
en met een hamer
STATIC DRIVERS , CAN'T GET IT UP ...

golf mk1 5drs 
 golf mk3
 passat B5 on air